Heb ik mijn voet gebroken of zijn de kruisbanden verrokken?

Ik had mijn voet omgeslagen en toen hoorde ik iets kraken, ik weet niet zeker of het gebroken is. Het is aan mijn enkel en het zwelt op.
Er is wel geen verkleuring en het klopt ook niet. Ik kan er maar een klein beetje op staan, maar bewegen is pijnlijk. Ik vraag me af of het nu gebroken is of de kruisbanden verrokken zijn. Moet ik hiervoor dan in het gips? En hoelang, want ik vertrek deze vrijdag al op vakantie...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Als je er een beetje op kan staan is die waarschijnlijk niet gebroken,
maar gekneusd en verrekt (niet verrokken).
Kun je namelijk nog redelijk goed steunen op de enkel dan is de kans groot dat je de banden alleen verrekt hebt.

Direct na het ongeval kan het beste het RICE protocol worden aangehouden.
R = rust, I = ijs, C = compressie (drukverband) en E = elevatie (omhoog houden). Zorg ervoor dat je de eerste twee dagen de enkel niet belast. Is het daarna nog steeds niet mogelijk om te lopen / steunen, dan is het verstandig om naar een huistarts te gaan voor verder onderzoek.

Dan hoef je dus niet in het gips, maar als je op vakantie gaat zou ik even naar de dokter bellen, want het is goed om de enkel
professioneel in te laten tapen.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://fysiofinder.nl/blessure/gescheurde-verrekte-enkelband/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoelang duurt zo'n verrekte kruisband dan? Hoelang voor ik weer normaal kan stappen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het heeft weinig zin om te weten hoe lang alles duurt, je moet eerst weten wat het is: bel je huisarts dus. Je had daar allang moeten zijn vandaag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat, beste blidblid, kunnen wij niet weten. Wij weten niet hoe erg het is, wij weten niet hoe sterk jij bent.............enz. Verrokken is inderdaad Vlaams en Zuid-Nederlands, maar ik had als zuiderling dat nog nooit gehoord.
Van Dale Hedendaags Nederlands heeft zelfs rekken - rok - gerokken
staan.
Leuk, weer wat geleerd.

Andere antwoorden (1)

Dit kan alleen een arts je vertellen na onderzoek en hoogstwaarschijnlijk alleen d.m.v. een röntgenfoto,dus ik zou toch even naar de eerste hulp gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Veel gebroken enkels kunnen worden behandeld met gips. Vaak is de duur van de gipsbehandeling zo'n 4-6 weken. Indien de breuk niet zo ernstig is, kan bij een kleine breuk er korter gips worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet naar de EHBO, die zijn daar niet voor.
Gewoon je eigen dokter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En die stuurt je dan door naar de ehbo omdat de arts zo niet met zekerheid kan zeggen of er een breuk in zit dus dan moet je alsnog naar de ehbo,kun je net zo goed direct ernaar toe gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou de huisarts wel even kunnen bellen want als die het niet vertrouwt kan de huisarts ZELF je meteen naar de röntgen sturen, doen ze hier ook, gaat een stuk sneller.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een huisarts kan heel goed een diagnose stellen voor verrekking,
scheur.....of gebroken.
Tenminste de mijne kon dat altijd wel, zonder dure röntgenen.
En ik heb toch vaak mijn enkel verrokken. De EHBO is veel te duur voor dit soort dingen. Moeten wij allemaal samen betalen.