Keelamandelen vergroeien deze?

Wat ik vaak merk is dat deze (niet geknipte) van structuur en grootte veranderen. Is dat een normale werking, dus vergroeien keelamandelen, of behoeft het aandacht van een arts? Ik heb verder geen pijn of last. Amandelen zijn erg ruw van oppervlakte.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (1)

Je keelamandelen zijn eigenlijk een soort lymfeknopen, dit betekent dat ze (een belangrijk) onderdeel zijn van je afweersysteem. In je lymfeknopen (en dus ook in je amandelen) zit een groot aantal witte bloedcellen, die als functie hebben virussen, bacteriën en parasieten te doden.
Je keelamandelen hebben een belangrijke functie, juist omdat ze in je keel zitten. Dit betekent dat voedsel direct langs de amandelen gaat. Op deze manier wordt op een heel directe manier in de gaten gehouden of je voedsel geen ziekteverwekkers bevat; of als het die wel bevat, welke. Door deze functie reageren ze dus al snel op het voedsel, dat je eet.
Als je iets eet, dat een ziekteverwekker bevat, of iets waarvan je afweersysteem denkt dat het misschien ziekteverwekkers bevat, dan zal je hele afweersysteem (en dus ook je amandelen) in actie komen. Als je amandelen in actie komen, dan worden ze inderdaad wat groter. Op deze manier wordt het overgrote merendeel van alle ziekteverwekkers gedood nog voordat ze een infectie en dus klachten kunnen veroorzaken. Zo'n dreigende infectie wordt al snel afgeslagen en daarna worden je amandelen weer kleiner. Pas als de infectie niet afgeslagen wordt blijven ze wat langer groot, maar dan is er wel sprake van een infectie en zul je waarschijnlijk daar ook klachten van krijgen.

Overigens is het een stuk minder zeldzaam om mogelijke ziekteverwekkers in voedsel aan te treffen dan je misschien zou denken. Ons voedsel is zelden volledig steriel.
Ook ziekteverwekkers, die bijvoorbeeld in je neusslijm blijven kleven komen langs de amandelen. Het grootste deel van je neusslijm wordt namelijk gewoon doorgeslikt.

Iets anders dat mogelijk ook meespeelt zijn je pharynxbogen. Achter in je keel zitten twee dikke bogen: de pharynxbogen. De amandelen liggen daarachter. Op zich kunnen je amandelen voor een deel vrij bewegen en soms ligt er dus een groter deel achter de pharynxboog, dan op andere momenten. De amandelen lijken dan groter/ kleiner dan ze werkelijk zijn. Dit is een klassieke instinker voor beginnend artsen.

Het normale oppervlak van je amandelen is inderdaad wat hobbelig en bobbelig, erg onregelmatig. Zonder foto kan ik natuurlijk niet zien of dat bij jou normaal is, maar zolang je geen klachten hebt zal dat wel goed zitten.

Als je wel langere tijd klachten hebt, of als je amandelen langere tijd groot zijn (of steeds blijven groeien) zonder pijnklachten, zou ik je toch adviseren langs een dokter te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, Allereerst, bedankt voor uw reactie. De informatie welke ik vertrekt heb is summier waardoor een foutief beeld ontstaat. Met vergroeiing bedoel ik geen algehele maar dus het bijgroeien van knobbels. Daardoor verandert de keelamandel van structuur. Op de foto is moeilijk te zien waar ik op doel. Dat bultje bevindt zich aan de binnenzijde van de pharynxboog. Wel kan een algemeen beeld geschept worden en omdat ik niks te verbergen heb: http://tinypic.com/view.php?pic=16kwaa9&s=5
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, ik heb een tijdje zitten turen naar je foto (goed gelukt overigens, lijkt me nog niet makkelijk) maar ik zie eigenlijk een normale amandel, zowel links als rechts.
Je rechter amandel lijkt op de foto wel wat groter dan de linker, maar dat zou kunnen komen doordat de foto niet recht van voren is genomen. Dat kan ik op deze foto dus niet goed beoordelen.
Ook komt je rechter pharynxboog wat roder op mij over dan de linker. Dit kan erop duiden, dat je toch een virusje in je keel hebt. Dat de amandel daarop reageert zou dan logisch zijn. Overigens vind ik dit maar een subtiele afwijking (dat zou wel passen bij het feit dat je geen klachten hebt) die wat mij betreft ook een artefact op de foto zou kunnen zijn. Het bultje achter de pharynxboog zie ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen. Als het bultje niet te zien is, hoe weet jij dan zo zeker dat die er zit? Zoals gezegd zie ik op de foto geen rare dingen. Daarbij wil ik wel opmerken, dat ik erg voorzichtig wil zijn met al te harde conclusies te trekken op zo'n foto. Foto's willen nog wel eens misleidend zijn.
Als je je toch zorgen blijft maken, of als dat bultje niet weggaat dan moet ik je toch adviseren naar je huisarts te gaan. Door direct in je keel te kijken zijn je amandelen een stuk beter te beoordelen, dan op een foto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alweer bedankt! Ik voel het als ik met de tong langs de amandelen voel. Vandaag sprak ik iemand die de amandelen heeft laten pellen (verwijderen). Reden was dat ontstekingen weefsel/vergroeiing achter lieten. Daardoor waren ze groter en ruw. Ik heb dat zelfde probleem en na de vakantie met de arts in konklaaf. Misschien dat het verstandig is, deze in de toekomst te verwijderen. Verder heb ik uiteraard nergens last van. Geen keelpijn, ontstekingen, geen bloed dan wel slikklachten. Anders had ik de vraag niet hier gesteld maar was ik naar een arts gegaan. Heb al een paar keer laten kijken naar de amandelen maar de conclusie is het zelfde als de jouwe. Ook de tandarts heeft nooit gereageerd. Vooralsnog geen reden dus om mij zorgen te maken maar reden te meer om in de toekomst eens te denken over het verwijderen van de keelamandelen.
Flipjeboot: Thanks!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
graag gedaan!