Zijn er verschillende soorten lactoseallergieën.?

Zou dat verband hebben met prikkelbare darm soms diaree, harde stoelgang, hevige buikkrampen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kerutabs is een merknaam. Daar zit lactase in, er zijn meerdere merken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het merendeel van degene die lactose intolerant zijn hebben geen klachten bij onbewerkte rauwe melk.
Dat doet vermoeden dat het om een pasteurisatie intolerantie gaat.
Waarschijnlijk geldt dat voor 9 van de 10 mensen.
(ik heb niet voor niks deze avatar)

Antwoorden (1)

Ik denk dat jij de kant van een lactose intolerantie op moet denken:

Als het verteren van lactose oftewel melksuiker in de aanbevolen hoeveelheid melk of melkproducten klachten geeft, is sprake van lactose-intolerantie. Om lactose te verteren is het enzym lactase nodig. Lactase wordt aangemaakt in de darmwand. Wanneer er te weinig lactase wordt aangemaakt in de darm, wordt lactose niet of niet volledig verteerd. Dit geeft lang niet altijd klachten.

Of klachten optreden, hangt af van de hoeveelheid lactase die nog wordt gemaakt in de darm, samenstelling van de voeding en de soorten bacteriën oftewel darmflora in de darm. Er kunnen klachten ontstaan als de darmbacteriën de niet-verteerde lactose in de darm afbreken. Daarbij komen extra veel gassen en darmprikkelende stoffen vrij. Daarnaast trekt de niet-verteerde lactose water aan waardoor waterige ontlasting ontstaat. Dit alles kan gepaard gaan met buikpijn, kramp, misselijkheid, een opgezette buik, winderigheid en diarree. Om dit soort klachten te voorkomen, moet in overleg met de arts en diëtist de hoeveelheid lactose in de voeding worden beperkt.

Bij de geboorte heeft elke zuigeling voldoende lactase om de lactose in de moedermelk of de zuigelingenvoeding goed te verteren. Bij meer dan 80% van de wereldbevolking neemt na het derde levensjaar de productie van lactase geleidelijk af.

Als in de darm te weinig lactase wordt aangemaakt, kan het lichaam het onverteerde melksuiker niet opnemen. Dit wordt “lactosemalabsorptie” genoemd en geeft lang niet altijd klachten. Waarschijnlijk hebben veel mensen een lactase-tekort zonder dat zij hier iets van merken. Als bij mensen met lactosemalabsorptie door gebruik van een gewone hoeveelheid melk en melkproducten klachten ontstaan, is er sprake van lactose-intolerantie.

Lactosemalabsorptie is meestal erfelijk. Andere oorzaken voor lactosemalabsorptie zijn een darminfectie, darmontsteking of een darmoperatie waarbij de darmwand is beschadigd. Deze situaties kunnen de aanmaak van lactase sterk verminderen waardoor opname van het melksuiker tijdelijk verslechtert. Na herstel van de ziekte of operatie, komt de lactase-productie en opname van melksuiker doorgaans weer op het normale niveau.

Lees verder in de bron:

Toegevoegd na 40 seconden:
Mijn nichtje had al deze klachten die jij had en heeft dus lactose-intolerantie. Mijn zus (niet de moeder van nichtje, wel fam) heeft het ook.