kunnen zenuwkloppingen overal optreden ,is het gevaarlijk en wat zijn de oorzaken?

heb het al vaker in armen en benen gehad maar nu soms ook in de hartstreek.voel me verder wel goed

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Vraag het na bij de huisarts
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
inderdaad kloppingen in de spieren.soms een beetje irritant maar verder vrij onschuldig

Het beste antwoord

Uit de reacties begrijp ik, dat u met "zenuwkloppingen" de kleine spiertrekkingen bedoelt, zoals die vaak optreden bijvoorbeeld in een ooglid.
Dit soort spiertrekkingen zijn in veruit de meeste gevallen geheel onschuldig. Om redenen die we vaak niet begrijpen kunnen zenuwen onwillekeurig gaan vuren waardoor de spieren dan onwillekeurig, ritmisch en meestal inderdaad hinderlijk aanspannen en ontspannen. Meestal gaat het dan om kleine spiertjes bijvoorbeeld in de oogleden, maar ook in de handen en voeten komt het vaak voor. De spiertrekkingen kunnen in elke spier en dus over het hele lichaam voorkomen.
De medische term is "fasciculaties."

Iedereen heeft hier zo af en toe wel eens last van en zoals gezegd is dat doorgaans geheel onschuldig. Daarnaast bestaat er een aandoening genaamd BFS, Benigne (=goedaardige) Fasciculatie Syndroom. Als u erg veel last heeft van de spiertrekkingen is het een mogelijkheid, dat u hier last van heeft. Helaas is er weinig aan te doen, maar gelukkig kan ook BFS geen kwaad.
Ook een vitamine-B12-tekort kan dit soort klachten geven, dit is prima te behandelen met een vitaminepil.

Het vervelende is, dat er een kleine groep mensen is waarbij deze fasciculaties wel een symptoom zijn van een ernstig ziektebeeld. Het gaat dan om bijvoorbeeld MS, ziekte van Lyme, fibromyalgie of Parkinson. Te oordelen naar uw profielfoto heeft u helaas wel een leeftijd waarbij sommige van deze ziektebeelden voorkomen.

Waarschijnlijk is het dus een volkomen onschuldig verschijnsel, maar voor de zekerheid zou ik toch een huisarts bezoeken om deze andere ziekten uit te sluiten cq voor de geruststelling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zoals aangegeven kunnen er meerdere redenen zijn voor deze spiertrekkingen.
Het zou ook een magnesiumtekort kunnen zijn.
Vanaf een bepaalde leeftijd of wanneer er maagklachten in het spel zijn kan magnesium minder goed opgenomen worden. Een oplossing zou kunnen zijn om een magnesiumcitraat te gaan gebruiken. Deze magnesiumverbinding wordt het best opgenomen.
Magnesiumcitraat van verschillende merken wordt gewoon bij de drogist verkocht.