Mijn bloed stolt heel snel uit een wond. Hoe komt dit en wat zijn lichamelijke gevolgen hiervan?

Als bloed snel stolt als het net buiten het lichaam is, betekend dit dan ook dat dit snel stolt in het lichaam? En heeft het daardoor een groter risico op andere lichamelijke klachten?
Zo ja, wat kan ik daaraan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
In het lichaam stolt het niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het antwoord staat: inwendige bloedstolsels.
Blijkbaar kan het dus wel.

Het beste antwoord

Het is een heel goed teken dat je bloed snel stolt als je een wondje hebt.
Bloedstolling is het proces waardoor bloed dat aan de lucht
[of aan andere oppervlakken dan de binnenkant van het vaatstelsel]
wordt blootgesteld klontert en hard wordt. Het is één van de processen die bloedverlies bij verwondingen beperken.

Deze eigenschap van ons bloed voorkomt dat we dood kunnen bloeden bij kleine verwondingen. Het bloeden van de wond wordt gestopt en onder het stolsel kunnen weefsels zich herstellen en hierdoor zal de wond genezen. Bloedstolling functioneert dus als een verdedigingsmechanisme voor het menselijk lichaam.
Als je bloed buiten je lichaam niet snel zou stollen, dan zou je een probleem
kunnen hebben, zoals hemofilie.

Inwendige bloedstolsels kunnen wel gevaarlijk zijn, maar dat heeft hier weer
niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, dus het wilt niet zeggen dat het bloed inwendig dan ook snel stolt? Bedankt!

Andere antwoorden (1)

er zullen vast bepaalde ziektebeelden zijn waar dit mogelijk is..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diffuse_intravasale_stolling

Mensen die hart een vaatziekten hebben krijgen vaak bloedverdunners, deze remmen het stollen van het bloed af omdat er veel oneffenheden (vernauwingen) in de bloedbaan zitten, hier hechten vaak bloedstolsels aan of kunnen de bloedstolsels die kunnen ontstaan de vaten verstoppen. Je hebt verschillende soorten bloedverdunners, 1 zorgt er bijvoorbeeld voor dat de bloedplaatjes niet "kleven" want als dat wel het geval is kunnen er stolsels ontstaan in de vaten en deze kunnen weer vernauwingen in de vaten veroorzaken met als gevolg dat iemand hartfalen kan oplopen.

Maar dit heeft idd ook niks te maken met hoe bloed buiten het lichaam stolt of wanneer iemand is overleden, zolang het bloed "in beweging" is is er een kleine kans dat het stolt. Zodra het stil komt te liggen stolt het bloed.