Wat is de oorzaak van heldere licht-flitsen wanneer je de ogen gesloten hebt?

De laatste weken heb ik last van heldere flitsen terwijl ik de ogen gesloten heb. Ineens zie ik heel veel licht waar ik van schrik en de ogen gelijk open doe.

Waardoor ontstaat dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Cryofiel
10 jaar geleden
Er zijn veel mogelijkheden. Een daarvan is een vorm van migraine (of een voorloper daarvan). Heb je daar wel eens last van? Een andere mogelijkheid is hoge bloeddruk. Hoe zit het met jouw bloeddruk? Heb je die flitsen bijvoorbeeld alleen als je net bent gaan liggen, of ook als je 's ochtends wakker wordt? Heb je ze ook als je staat? Nog een mogelijkheid is een netvliesprobleem. Lichtflitsen kunnen de eerste tekenen zijn van netvliesloslating of -scheuring. Als de vorige twee mogelijkheden het bij jou niet zijn, zou je snel een oogarts moeten bezoeken. Zolang er alleen nog maar veel spanning op je netvlies staat maar er nog geen scheuring of loslating is opgetreden, kan die nog ingrijpen. Heb je wel eens (ook zonder die flitsen) het idee dat je de wereld af en toe een beetje vervormd ziet? Dus dat een rechte lijn er voor jou wat wiebelig uitziet, of dat je donkerdere of lichtere plekken ziet terwijl je weet dat alles even fel zou moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Ik heb de laatste tijd vaak hoofdpijn aan mijn rechterkant van het hoofd. Maar eigenlijk is het ook geen hoofdpijn want het is een constant gevoel van druk op het hoofd en het rechteroog. Ik weet dat mijn bloeddruk chronische gewoon laag is.
Meestal zijn die flitsen in de avond. In de ochtend zelden.
Ik heb het nog niet ervaren als ik sta.
Wel heb ik de laatste tijd ook ineens een beetje raar gevoel dat ik niet kan uitleggen van vallen. Ik val niet letterlijk maar ik heb ineens even een schrikreactie of ik val. En zo voelt het dan ook even. Dit gevoel kan gewoon ook komen als ik lig of zit. Ik heb sinds 3 maanden fysiotherapie vanwege onverklaarbare klachten waarvoor ik nog naar het ziekenhuis moet. Mijn spieren trekken soms zomaar samen en door mijn hele lichaam zijn knobbeltjes (opgezette klieren). Ik moet de laatste tijd wel meer mijn ogen knijpen om iets beter te kunnen zien. Af en toe even scherp stellen...
Cryofiel
10 jaar geleden
Klinkt als iets met de bloeddruk en/of iets neurologisch. Dus inderdaad: onderzoeken laten doen en hopen dat je snel weet wat de oorzaak is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt. Huisarts gebeld, vanmiddag was nog plek. Dus zal hem het voorleggen. Grt

Antwoorden (2)

Dit kunnen aanwijzingen zijn dat er iets mis is met je bloeddruk.
Toch even langs de arts gaan
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lichtflitsen kunnen wijzen op netvliesloslating. Hier moet je meteen wat aan doen. Maar zijn het wel echte lichtflitsen ? Geen stofjes die je voorbij ziet trekken of een nabeeld nadat je in iets hebt gekeken met veel licht ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee echte flitsen. Ben vanmiddag bij huisarts geweest. Ik krijg snel een uitnodiging voor de neuroloog. Dus even afwachten. Maar bedankt.