De term "(huid)uitslag" is een niet-medische term, die mensen gebruiken voor allerhande afwijkingen aan de huid. Een hele strikte definitie bestaat er dan ook niet voor.
Wikipedia definieert het als volgt: "Huiduitslag is een zeer algemene aanduiding voor niet-aangeboren, min of meer gegeneraliseerde (niet op 1 plaats voorkomende) afwijkingen van de huid waarbij deze roodheid en/of vlekjes of verhevenheden vertoont, meestal als manifestatie van een inwendige ziekte of afwijking." Ik denk, dat dit op zich een nette definitie is, maar belangrijk is wel te bedenken dat "uitslag" geen medische term is. Er kan dus eigenlijk van alles mee bedoeld worden. Zo heb ik een keer een patiënt gehad die een muggenbult omschreef als "huiduitslag." De meeste mensen zullen een enkele bult niet zo noemen, maar toch is dit niet een fout gebruik van de term.

"Eczeem" is wel een medische term, maar toch ontbreekt het aan een duidelijke omschrijving. Dit komt met name doordat huisartsen het woord "eczeem" op een wat andere manier gebruiken dan dermatologen. Voor een huisarts is "eczeem" eigenlijk elke aandoening van de huid met een polymorf beeld. Dit betekent dat er verschillende afwijkingen (puistjes/ blaasjes/ roodheid/ schilfering/ enz/ enz) te zien moeten zijn. Het onderscheid tussen de soorten eczeem maakt een huisarts op grond van de oorzaak, bv "mycotisch eczeem" door een schimmel of "allergisch eczeem" op basis van een allergie.
Voor een dermatoloog is een "eczeem" een jeukende tot chroniciteit neigende, vaak met exacerbaties verlopende exsudatieve ontsteking van de huid, gekenmerkt door polymorfie.
Wikipedia volgt hier dus meer de huisartsen-opvatting.

Om terug te komen op je vraag. Voor zowel een huiduitslag als een eczeem geldt, dat er niet aan te geven valt hoe het eruit ziet. Voor een huiduitslag kan zelfs gelden dat alles eronder kan vallen. Bij een eczeem is er zeker iets aan de hand, maar de ene eczeem ziet er totaal anders uit dan een ander eczeem.
Ook over de oorzaak is dus weinig te zeggen. Het woord "eczeem" omschrijft slechts hoe de huid eruit ziet, maar zegt niets over de oorzaak, daar is een extra toevoeging voor nodig (zoals bijvoorbeeld bij "mycotisch eczeem")
Afhankelijk van de oorzaak kunnen de gevolgen ook van vrijwel nihil tot zeer ingrijpend zijn.