Hoe komt het dat wanneer ik ergens jeuk, het soms pijn doet?

Ik heb dit het vaakst bij mijn bovenbenen, als ik jeuk heb en ik jeuk op die plek, krijg ik soms een pijn scheut die dan even aanhoudt, en daarna voelt het als een blauwe plek. (Maar die zit er dan niet) Het is soms ook als ik bijv. per ongeluk heel zachtjes tegen de punt (niet scherp) van het bed aan sta. Ik noem maar wat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag :)
Ik heb dit ook soms, en bij mij is het altijd aan de binnenkant van mijn been, ter hoogte van net onder mijn knie. Ik heb me ook vaak afgevraagd wat dat kan zijn, dus ik hoop dat er iemand is die het weet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt deze vraag beter aan je huisarts stellen dan kan deze eventueel meteen onderzoeken waar die jeuk vandaan komt en er waarschijnlijk iets tegen doen. Wij kunnen alleen maar gissen en daar schiet je niks mee op.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb ik ook altijd en mijn moeder ook, ook boven mijn kleren krabben gaat niet wamt dat doet ook zeer. Volgensmij is het normaal? Ik krab gewoon onder me kleren en dan zachtjes dat scheelt wel!

Antwoorden (1)

Jeuk is - net als pijn trouwens - een prikkel die door jouw zenuwen wordt gegeven. Ondanks dat jeuk geen vorm van pijn is, sterker nog: door te krabben wek je een soort pijn op die de jeuk verdringt, betreft het hier wel een prikkel die van de zenuwen in je huid naar de hersenen wordt gestuurd. Pijn wordt ook via jouw zenuwen naar jouw hersenen gestuurd, dus lijkt het mij gewoon een 'actie' van je zenuwen die over het algemeen geen kwaad kan (net als af en toe het scherpe gevoel alsof er een naald in het been wordt gestoken).

Wel is het zo dat als je er echt last van hebt, je het beste even contact op kunt nemen met een arts.