wat mankeert er aan mij(n hart)?

sinds afgelopen zaterdag heb ik enorme last van hartkloppingen, in rust (als ik op de bank zit en dus ff geen last heb van de hartkloppingen) is mijn hartslag 12-13 per 10 seconden, dus 75-80 ongeveer, maar wanneer ik iets eet, en of dat nou brood, een patatje of aardappelen met groente is, vliegt mijn hartslag na 5-10 minuten na het eten omhoog tot 18-19 slagen per 10 seconden, dus ongeveer 110-115 slagen per minuut.

ik ben al naar de huisarts geweest, telkens als ik daar ben is mijn bloeddruk en hartslag in orde, zij kunnen ook niks vinden..
gisteren heb ik bloed laten prikken, de uitslagen waren goed, ik mankeer dus niks aan mijn schildklier en heb geen suikerziekte.

herkend iemand hier het probleem, zo ja, wat was het en wat heb je er tegen gedaan?

ik zit hier nu al 5 dagen (vandaag de 6e dag) mee en vind het gewoon heel erg vervelend en eng wanneer mijn hart ineens omhoog schiet..

heel erg bedankt als jullie me kunnen helpen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik zou u toch willen adviseren weer terug te gaan naar uw huisarts. Zo op het verhaal, dat u schrijft vind ik het lastig om precies te vertellen wat er aan de hand is.

Gezien uw naam, ga ik er vanuit dat u geboren bent in 1994. Bij jonge mensen komen hartkloppingen veel voor, maar ze hebben slechts zeer zelden een ernstige oorzaak. Doorgaans speelt er een duidelijke psychische oorzaak.
U kunt zich dit als volgt voorstellen. Op een dag eet u iets en merkt daarbij dat het hart wat sneller gaat kloppen. Bewust of onbewust houdt u dit de volgende maaltijd weer in de gaten, en natuurlijk gaat ook dan de hartslag weer omhoog. Als dit een tijdje doorgaat is het niet meer dan normaal dat mensen zich zorgen gaan maken. Bij elke maaltijd, en het omhoog gaan van de hartslag komen er dan de zorgen (en dus spanning) bij. Een natuurlijke reactie van het lichaam bij spanning is dat de hartslag weer omhoog gaat. Zo ontstaat een vicieuze cirkel, waarbij de hartslag een steeds grotere zorg wordt.
Bij dit verhaal is het wel belangrijk om te beseffen, dat het normaal is dat de hartslag omhooggaat na het eten; dit is nodig voor de spijsvertering.

Zoals ik al zei, is het voor mij ondoenlijk om een duidelijke diagnose te geven. Dit is dan ook slechts één mogelijk scenario. Scenario's als deze (en vele varianten hierop) zijn echter wel gebruikelijk.

Alleen als er een plotseling begin en einde is aan de hartkloppingen, of als het samengaat met andere klachten zoals veel plassen, "licht in het hoofd zijn" of pijn op de borst is er een dringende reden tot verder onderzoek. Zoals gezegd is dit bij jongeren zeldzaam.

De huisarts heeft ook de mogelijkheid om nog wat verder onderzoek te doen, bv met een holteronderzoek of event-recorder. Ook als er niet een dringende medische reden voor is kan dit onderzoek aangevraagd worden. Al is het maar voor de geruststelling. Of uw huisarts daaraan mee zou werken, hangt natuurlijk van hem-/haarzelf af; dat kan en wil ik niet uitmaken.

Overigens zou het ook zomaar kunnen dat de klachten niet van het hart af komen, maar bijvoorbeeld van de slokdarm. Dat is ook iets dat ik niet zomaar kan beoordelen.

Al met al dus reden genoeg om nog een keer met uw huisarts te gaan praten.