Waardoor ontstaan luchtbellen in je borstkas?

Ik heb vaak een soort borrelig gevoel in mijn borstkas, het gaat ongeveer vanaf de lever (d.w.z., onderkant van de ribben rechter kant) richting oksel. Het is alsof er luchtbellen omhoog borrelen. Dit gebeurt m.n. bij bijvoorbeeld niezen.
Zit er dan echt lucht in je borstkas? En hoe kan dit ontstaan?

Toegevoegd na 11 uur:
Ik eet niet bijzonder snel en heb geen laat van brandend maagzuur oid. Het kijk ook niet uit mijn maag (het midden) te komen maar echt van de zijkant.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
25.6K
Ritsuka
10 jaar geleden
Eet je toevallig snel? Of heb je wel eens last van je maag?
Dan kun je ook zulke luchtbellen krijgen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
misschien een scheurtje in het middenrif ,overleg het met je huisarts ,waarschijnlijk geeft hij je een maagbeschermer of ander advies.

Antwoorden (1)

In je borstkas zit geen lucht behalve dan in je longen natuurlijk. Waarschijnlijk is het borrelen afkomstig van je dikke darm, die O.a. Boven inde buik langs de zij vlak onder de borstkas doorloopt. Door niezen ontstaat er door samentrekken van het middenrif , die de borst en de buikholte van elkaar scheidt, een heftige drukverhoging die ook de darmen even doet schudden. Ik kan me voorstellen dat de gasbellen die in de darm veelvuldig voorkomen, zich dan verplaatsen en dan het borrelende gevoel veroorzaken.