Welke vrij verkrijgbare pijnstiller heeft de beste ontstekingsremmende werking.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
55.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
naar de huisarts gaan is veiliger dan uitproberen wat aanslaat ,er zijn veel bijwerkingen aan verbonden die weer andere problemen kunnen veroorzaken

Het beste antwoord

Als we het hebben over vrij verkrijgbare pijnstillers met ook een ontstekingsremmende werking, dan hebben we het naar alle waarschijnlijkheid over de zogenaamde NSAID's. De belangrijkste pijnstillers die in deze groep vallen zijn:
ibuprofen, diclofenac en naproxen.

Zowel de pijnstillende werking als de ontstekingsremmende werking zijn voor deze drie middelen vergelijkbaar.
De belangrijkste verschillen tussen deze drie liggen in subtiele verschillen in het bijwerkingenprofiel; de bijwerkingen zijn voor de drie middelen gelijk, maar bij de ene komen andere bijwerkingen vaker voor dan bij de andere.
Deze (subtiele) verschillen kunnen wel erg belangrijk zijn bij de afweging welke van de drie gekozen moet worden. Welke u het beste kunt kiezen kunt u het beste bespreken met uw huisarts; ik kan daar niets over zeggen aangezien ik geen verdere informatie heb.
Als u op dit moment of in het verleden last heb gehad van maagproblemen, slokdarmproblemen, hartproblemen, vaatproblemen, leverproblemen, nierproblemen, bloedafwijkingen, neuspoliepen, of als u ouder bent dan 60jaar dan moet ik met klem adviseren eerst te overleggen met uw arts voordat u deze middelen neemt.

Naast deze drie bestaan er nog meer NSAID's, maar die zijn niet zonder recept verkrijgbaar.
In de link, die fremar geeft, wordt acetylsalicylzuur (aspirine) gezien als een NSAID. Strikt genomen klopt dat wel, maar in de praktijk worden ze in een andere groep ingedeeld (de salicylaten). Acetylsalicylzuur (aspirine) wordt in de huidige geneeskunde niet meer gebruikt als pijnstiller of ontstekingsremmer; het wordt gebruikt als bloedverdunner. Het wordt nog wel verkocht als pijnstiller, de dosering is dan 500mg 3 maal daags. De normale dosering als bloedverdunner is 30-80mg 1 maal daags, en soms maar een halfje daarvan. Zelfs dat leidt soms tot maagbloedingen. Ik kan aspirine voor deze indicatie dus echt niet adviseren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het beste is om er zelf achter te komen welke van de drie het beste bij u werkt. Houd wel rekening met het feit dat paracetamol niet ontstekingsremmend werkt. Acetylsalicylzuur en Ibuprofen zijn wel ontstekingsremmend.

Alle drie geneesmiddelen kunnen naast de positieve uitkomsten ook bijwerkingen geven die u liever niet krijgt. Ibuprofen kan bijvoorbeeld de maag bijvoorbeeld flink irriteren. U kunt misselijk worden en zuuraanvallen krijgen. U kunt dus ibuprofen beter vermijden als al een geïrriteerde maag hebt.
fremar