Bij een te hoge bloeddruk moet u de dokter bellen omdat er een reëel risico is op een hersenbloeding.
Aanhoudend hoge systemische arteriële bloeddruk. Op basis van meerdere metingen (bloeddruk bepaling), is momenteel gedefinieerd als hypertensie wanneer de systolische druk consequent hoger is dan 140 mm Hg of wanneer de diastolische druk constant 90 mm Hg is of meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die hoef je nooit te bellen omdat je je bloeddruk echt niet thuis hoeft te gaan zitten meten. Je bloeddruk meten laat je bij de huisarts doen (vaak door de assistente) en bij een dermate hoge bloeddruk dat er actie ondernomen moet worden krijg je een gesprek met de huisarts.

Als je op advies van een huisarts wel thuis zelf je bloeddruk meet zul je ook hebben gehoord wanneer je contact moet opnemen, dit hangt af van je leeftijd en van onder/bovendruk en nog wel meer zaken zoals bijv diabetes hoe hoog die druk dan moet zijn.

Als je elders je bloeddruk hebt laten meten en je hebt er vragen over of je bent ongerust bel je maandag de assistente en vraag je of je met die bloeddruk een afspraak moet maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
paulus811
10 jaar geleden
Je geeft geen antwoord op de vraag. En waarom hoef je 'echt niet thuis te gaan zitten meten'? Leg eens uit wat daar mis mee is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geef geen getallen omdat dat afhangt van de leeftijd van de vraagsteller, van andere ziekten en aandoeningen, van de toestand van meting en van afspraken met de arts. Noem dat maar geen antwoord op de vraag. Ik geef juist een prima antwoord op een wellicht wat vage vraag. Thuis meten doe je op advies van een arts en niet omdat je zo leuk metertjes kunt kopen tegenwoordig.