kan gordelroos(uitslag) zich verplaatsen?

ruim anderhalf jaar geleden kreeg ik van mijn huisarts te horen dat ik gordelroos had. ik had toen aan mijn rechterzijde uitslag, en kreeg een zalfje (lidocaine) tegen de jeuk. inmiddels weet ik dat het (herpes)virus kan blijven sluimeren en kan opspelen bij slechte gezondheid/stress.
de uitslag is nu weer heel heftig terug. tot mijn verbazing is het nu verplaatst naar mijn linkerzijde (vlekken van navel tot ruggegraat). Kan deze (meestal halfzijdige) uitslag zomaar van zijde wisselen in de loop der tijd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De meeste mensen krijgen een keer waterpokken (meestal als kind). Het virus gaat niet helemaal weg nadat je de waterpokken hebt gehad. Sommige virusdeeltjes blijven inactief in de zenuwwortels naast je ruggenmerg zitten (ze houden zich schuil). Ze doen geen kwaad, en veroorzaken geen symptomen. Om redenen die niet duidelijk zijn kan het virus beginnen zich opnieuw te vermenigvuldigen. Dit is vaak jaren later. Het 'weer geactiveerde' virus reist langs de zenuwen op de huid en veroorzaakt daar gordelroos.

In de meeste gevallen doet een episode van gordelroos zich voor zonder duidelijke reden. Soms kan een periode van stress of ziekte het prikkelen.
Het virus treft meestal slechts één zenuw op één zijde van het lichaam. Symptomen doen zich voor op het gebied van de huid dat de zenuw voedt. Af en toe zijn twee of drie zenuwen naast elkaar getroffen. De meest betrokken zenuwen zijn diegene die de huid op de borst of buik voorzien. Het voorhoofd (met inbegrip van een oog) is ook een veelvoorkomende plek. Het kan overal op je lichaam voorkomen, afhankelijk van welke zenuw wordt aangetast.

De medische naam is "herpes zoster". Het Griekse woord 'zoster' betekent gordel (van een militair). Het Griekse werkwoord 'herpein' betekent sluipen, en dat is een verwijzing naar de neiging van beide vormen van herpes (herpes simplex en herpes zoster) om zich sluipend te verspreiden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dus ja, het is heel goed mogelijk dat de uitslag zomaar aan jouw andere zijde optreedt. Het virus heeft zich sluipend naar de overkant verspreid.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik snap de beide minnetjes niet :(