Waarom doet mijn duim nog steeds pijn na een kneuzing?

5 weken geleden heb ik mijn duim gekneusd net onder de knokkel... even was het beter maar nu doet het weer erg veel pijn en bij mijn duim knokkel is ie nog steeds dik. De dokter zei 3 weken geleden dat ie alleen gekneusd en duurt totdat beter wordt..... maar is het normaal dat ie nog steeds dik? wat moet ik doen?

Toegevoegd na 44 minuten:
er zijn geen foto's gemaakt..... :(

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

De genezing van een kneuzing verloopt bij iedereen anders, de een heeft na een paar dagen al geen zwelling en pijn meer, terwijl het bij de ander tot maanden kan duren voordat het volledig genezen is. Als er geen foto van je duim is gemaakt, kun je je huisarts vragen dat alsnog te laten doen, zodat je zeker weet dat je duim niet gescheurd of gebroken is. Zijn er wel foto's gemaakt, dan is het niet nodig je huisarts nogmaals te bezoeken. Je kunt Arnica op je duim smeren om de zwelling sneller kwijt te raken.
Geef de vinger rust. Ontzie de vinger zo veel mogelijk.
Wanneer het bewegen met de vinger veel pijn doet, gebruik dan smal sporttape om de vinger in te tapen. Ga als volgt te werk: bij een gekneusde vinger plak je een reepje tape vanaf de nagelriem naar beneden tot net boven de knokkel. Vervolgens plak je zo'n zelfde reepje tape aan de binnenkant van de vinger. Daarna plak je verdeeld over de vinger 3 reepjes tape rond de vinger. Net zoals je een pleister om je vinger zou doen. Let erop dat je de tape niet te strak om de vinger doet, anders knelt de vinger teveel af. Als laatste plak je aan elke zijkant van de vinger een stuk tape, weer vanaf de hoogte van de nagelriem naar de onderkant van de vinger. Sporttape is verkrijgbaar bij de drogist.
De pijn kan verminderen door de hand met de zere vinger hoog te houden. Het is wel goed om vinger af en toe voorzichtig te bewegen, dit bevordert de doorbloeding en vermindert stijfheid.
Bij veel pijn kun je een pijnstiller nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer eerst of Arnica helpt, doet dit dat niet, dan na een week gebruiken je huisarts om advies vragen.

Andere antwoorden (1)

Om uitsluitsel te krijgen laat je best een röntgenfoto maken. Er kan altijd een klein scheurtje in het bot zijn. Speel op zeker en blijf er niet mee rondlopen. Let op met pijnstillers te nemen op eigen initiatief.