Hoe komt het dat je door een eetstoornis niet meer ongesteld bent, maar wel gezond BMI hebt, en voldoende eet?

Ik heb een eetstoornis (gehad) Ik eet wel drie volwaardige maaltijden per dag en verder mankeert er eigenlijk niets. Toch ben ik echt nooit ongesteld. Hoe kan dit komen? Moet ik meer gaan eten of iets speciaals?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Sinds hoe lang eet je weer goed?
En 3 maaltijden zegt niet zoveel, wat zie jij als een maaltijd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
's ochtends twee boterhammen, 's middags drie boterhammen, 's avonds +/- 200 gr. aardappelen, 200 gr. groente en 100 gr. vlees(vervangers) en ik drink iedere dag (karne)melk(producten) Maar ik heb wel eetbuien af en toe (met braken als gevolg). Mijn BMI is 21 en ik eet al meer dan een jaar goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben ook niet ongesteld meer,maar mijn BMI is heel laag.
Tijdens opname in een kliniek moest ik verplicht aankomen(ik moest boven de 40 kilo blijven)toen ben ik weer een paar keer ongesteld geweest.
Thuis zat ik in no-time weer rond de 35-37 kilo en werd ik niet meer ongesteld.
Ik moet zeker 44/45 kilo wegen(bij ongeveer 1.71)om weer ongesteld te worden.
Als jij nu een gezonde BMI hebt snap ik er in ieder geval niks van.
Ritsuka
10 jaar geleden
zo te zien eet je nu wel prima, ik zou zelf alleen eventueel wat meer groente, fruit en gezonde vetten toevoegen (noten of zo)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onvruchtbaarheid komt wel voor na een eetstoornis.
Er ontstaan hormonale veranderingen door ondervoeding,die daar toe kunnen leiden in het ergste geval.
Vooral als je echt een lange tijd niet ongesteld bent geweest.
Ik denk als je ongerust bent je echt naar de huisarts zal moeten om dit uit te zoeken,hier kan niemand bij helpen in dat geval.

Antwoorden (4)

Je wordt niet ongesteld omdat je door een eetstoornis weinig vet binnen krijgt. Een vrouw heeft vet nodig om ongesteld te blijven want een te dunne vrouw zou geen kind kunnen opvoeden (zo ziet jou lichaam dat.)

Toegevoegd na 3 minuten:
Het kan ook liggen aan het oestrogeen gehalte (hormonen.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jouw hormoonhuishouding heeft een tijd stil gelegen. Dat komt niet zomaar vanzelf ineens weer op gang. Het zou kunnen dat je daar een steuntje bij nodig hebt. Jouw huisarts kan je een medicijn voorschrijven.
Amadea
10 jaar geleden
Dat kan best nog wel even duren.

"Vaak duurt het even, voor je menstruatie terugkomt. Voor het herstel van je cyclus is het van belang dat:
Je weer in de buurt komt van je oorspronkelijke gewicht.
Je gewicht niet teveel schommelt.
Je niet depressief bent.
Zijn je eetpatroon en je gewicht normaal en blijft je gewicht stabiel, dan is de kans dat je weer ongesteld wordt groot."

Dus: de kans, het kan ook wel zo zijn dat je niet of heel lang niet meer ongesteld wordt.

"Maar hoe langer de periode duurt dat de menstruatie uitblijft, des te groter het risico op blijvende problemen met de vruchtbaarheid."

"Je lichaam neemt zichzelf en jou als het ware in bescherming. Blijkbaar kan jouw lichaam een zwangerschap (nog) niet aan. Het lichaam staat op een soort van overleef-stand. Het terugkomen van de menstruatie bij herstel van lichaamsgewicht heeft veel tijd nodig. Het lichaam moet eerst zeker weten dat het niet op korte termijn weer op de overleef-stand moet en daarom eerst lang genoeg op een gezond gewicht zitten (en op krachten zijn gekomen) voor de natuurlijke balans weer hersteld wordt."

Lees meer in de bronnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je lichaam neemt zichzelf en jou als het ware in bescherming. Blijkbaar kan jouw lichaam een zwangerschap (nog) niet aan. Het lichaam staat op een soort van overleef-stand. Het terugkomen van de menstruatie bij herstel van lichaamsgewicht heeft veel tijd nodig. Het lichaam moet eerst zeker weten dat het niet op korte termijn weer op de overleef-stand moet en daarom eerst lang genoeg op een gezond gewicht zitten (en op krachten zijn gekomen) voor de natuurlijke balans weer hersteld wordt.
Wat zijn de gevolgen van een te laag lichaamsgewicht, te lage vetverhouding en dus uitblijven van de menstruatie? Naast dat je natuurlijk het risico loopt onvruchtbaar te worden, zijn er meer gevolgen die een te laag oestrogeengehalte met zich mee brengt:
•Afname van de huidspanning.
•Afbraak botdichtheid waardoor osteoporose onstaat.
•Afname van de elasticiteit van de bloedvaten waardoor de kans op kans op hart- en vaatziekten toeneemt.
•minder goede hersenfuncties waardoor o.a. de concentratie afneemt.
•Emotioneel evenwicht neemt af waardoor je dus labieler bent.
•Stijging cholesterolgehalte.
•Haaruitval

Ook als de ongesteldheid onregelmatig is kan de oestrogeenproduktie te laag zijn waardoor de botten niet de hoogste piekdichtheid bereiken en dus eerder botontkalking optreedt.

Wat moet je doen bij een uitblijvende menstruatie?
Gezond en voldoende eten (minimaal 1 gram calcium per dag) is natuurlijk van belang om te zorgen dat de menstruatie weer terug komt. koffie, thee, frisdranken en alcohol hebben een negatieve invloed op het oestrogeenpeil. Daarnaast is het sowieso verstandig om, wanneer het uitblijven langer dan een paar maanden aanhoudt, naar de huisarts te gaan.

In het geval van uitblijvende menstruatie als gevolg van een eetstoornis zal bijvoorbeeld aangeraden worden te starten met het gebruik van een anticonceptiepil, zodat het oestrogeenpeil omhoog wordt gehaald. Ook kan worden gedacht aan hormoonpreparaten die worden voorgeschreven aan vrouwen die in de overgang zijn.

Bij gewichtsherstel zal de menstruatie in de meeste gevallen weer terugkomen. Hoe lang dit duurt verschilt per lichaam. Denk hier echter niet te makkelijk over! Ongeveer 30% van de vrouwen met secundaire amenorroe blijft menstruatiecyclus-problemen houden na herstel van het lichaamsgewicht.

Ga hier dus eens mee naar je huisarts.