Na hoeveel tijd kan alcohol nog een negatief effect op je lichaam hebben?

Gisteren avond heb ik ongeveer 7/8 glazen bier op, tussen 20:00 en 0:00 uur. Die nacht nergens last van, vanochtend ook niet, maar vanaf ongeveer 17:00 uur voelde ik me wat zwakjes en misselijk. Tijdens het eten ging het wel wat weer maar had weinig eetlust en zat snel vol. Net, rond 21:00 begon ik heel erg misselijk te worden en beroerd te voelen.
Net heb ik overgegeven, nog misselijk en buikpijn en maagpijn.
Kan dit, na zo'n lange tijd, nog steeds de alcohol zijn? Hoelang blijft alcohol een negatief effect op je lichaam hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet alleen de alcohol zelf die een negatief effect heeft maar ook de indirecte gevolgen ervan. Bijvoorbeeld een tekort aan vocht. En vermoeidheid, want het kost het lichaam wel energie om de alcohol eruit te krijgen. Ook is je slaaprust slechter (ondanks dat je er niets van merkt). Dus dat samen maakt het dat je je niet helemaal optimaal voelt na een avondje biertjes drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zodanig dat ik vanaf net hele tijd overgeef en (veel) diarree heb?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, als je nu nog steeds veel overgeeft en diarree hebt zou het ook kunnen zijn dat je iets verkeerds hebt gegeten. http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2013/04_april/25/binnenland/meer-dan-helft-koninginnedagvoedsel-bedorven.xml
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb gisteren niks buiten de deur gegeten eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je morgen dan nog steeds last en je bent er niet gerust over zou ik even naar de huisarts bellen of er even langs gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk dat ik dat dan inderdaad doe. Dankjewel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dokter zegt buikgriep (heerst hier erg nu). Pilletjes gehad tegen braken, tot nu toe nog niet geholpen. Dankje voor je reactie

Antwoorden (2)

Voor een drankje staat zo'n 2 uur voordat het uit je bloed is. Uitgaande van 8 glaasjes zou je na 16 uur volledig nuchter moeten zijn. Tellende vanaf het moment van drinken dus 20:00.
2 uur is wel een zeer veilige marge want meestal breek je alcohol sneller af.

Van de alcohol zul je weinig last hebben gehad. Wel beïnvloed het tijdens je drinken je weerstand. Daarbij opgeteld worden glazen tijdens festiviteiten niet altijd goed gereinigd. Met het in acht nemen van de incubatietijd kun je een bacterie opgelopen hebben. Maar dit hoeft niet altijd van lange duur te zijn

Toegevoegd na 25 seconden:
Gezien het verschil in de tijd zal het niet aan de alcohol liggen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het idd zo'n bacterie is, waaraan moet ik dan denken?
Ik heb ook erge buikkrampen (mocht het van belang zijn).
Vanaf ongeveer 22:30 tot nu heb ik 3x overgegeven. Tussen het overgeven door wel buikpijn en wat misselijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dokter zegt buikgriep (heerst hier erg nu). Pilletjes gehad tegen braken, tot nu toe nog niet geholpen. Dankje voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar net afhankelijk wat er heerst misschien wel de griep
Alcohol kan (door irritatie) een maagwandontsteking veroorzaken. Ik heb dat eens gekregen van drie glazen witte wijn. Normaal nooit last van, maar ik heb 10 dagen (TIEN!) bijna onophoudelijk gebraakt. Ik kon geen hap binnenhouden. Vreselijke maagpijn. Ik werd al ziek als ik aan een kopje thee dacht. Toch wel gedronken natuurlijk (water met ORS). Zetpillen tegen het braken gekregen, maar die hielpen eigenlijk niet.
Ik heb het dus gewoon uitgeziekt.
Maar om het kort te houden: ja, je kunt echt heel ziek worden, bijvoorbeeld door irritatie van het maagslijmvlies, wat bij mij het geval was. Let op: bij mij was er geen sprake van een ziekteverwekker, maar van een zogeheten steriele ontsteking (en dus geen infectie) als gevolg van irritatie van het slijmvlies.