Waarmee moet een orthopedische schoenmaker rekening houden als hij/zij schoenen maakt?

Ik weet, dat de schoenmaker een afdruk maakt van de voeten. Rekening houdend met die afdruk maakt hij een schoen. Met welke andere factoren moet de schoenmaker ook rekening houden?

Antwoorden (3)

De rug, stand van de voeten, manier van lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Klopt volledig, niet enkel de drukpunten van de voet maar ook de stand van de voet is belangrijk.
corzijlstra
11 jaar geleden
Ikzelf vind het belangrijk dat de schoenen voldoende breed zijn, dus ook de onderkant en het hakgedeelte. Dit om verzwikkingen, kneuzingen en zelfs enkelbreuken door zwikkende voeten te voorkómen.
Of je benen even lang zijn en je heupen recht staan. Of je rug krom is. Of je hamer tenen hebt. Of je voeten even groot zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van Niels1411.
Ik hou zelf regelmatig vocht vast en ik heb daarom laarzen met een rits en een vetersluiting, ik gebruik de veter om mijn laarzen "bij te stellen" als nodig. Dit maakt dat ik de laarzen verder met de ritsen kan openen en sluiten, kost veel minder tijd en de laarzen passen veel beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reactie, geen antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg dat je al je medische bijzonderheden meldt die van toepassing kunnen zijn, bv dus verandering van de omvang van je voeten mocht dat het geval zijn bv door volgen van dieet, vocht vasthouden enz. Hou rekening met je vermogen veters te kunnen strikken of om te kiezen voor klittenband. Hou rekening met het gebruik dat je gaat hebben met je schoenen, nubuck is moeilijker schoon/mooi te houden,.Ik heb zelf al drie jaar orthopedische schoenen dus als je een concreter vraag hebt die op jou van toepassing is kan ik je misschien een antwoord geven dat voor jou van belang is.