Wat betekend een bloeddruk van 158 over 81?

Zojuist m'n bloeddruk laten meten (23jarige man) en de assistent schrok eerst van m'n veel te hoge bovendruk, maar achteraf was het in orde want de onderdruk zat rond de 80...

Wat is het verschil tussen deze twee en wat betekenen ze?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

158 is de bovendruk en 81 is de onderdruk. De bovendruk (systolische druk) is de druk op het moment dat het hart het bloed uitpompt. Hierdoor neemt de druk in de bloedvaten toe. De onderdruk (diastolische druk) wordt gemeten op het moment dat het hart zich ontspant tussen twee slagen in en zich opnieuw vult met bloed. Op dit moment is de druk het laagste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zeggen dat je bovendruk meestal rond de 100 + je leeftijd. (In uw geval rond de 123.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg, en wat zal dat in mij situatie betekenen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw bovendruk rond 123 en uw onderdruk is helemaal oké.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar mijn overdruk is 158(van een 58jarige?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bovendruk verandert sneller dan de onderdruk. Vooral bij lichamelijke inspanning of stress kan hij al snel omhoog gaan naar een waarde die bij jou gemeten is. Was je misschien nerveus tijdens de meting?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook de lichaamshouding heeft een enorme invloed op je bloeddruk. Zat je, of stond je? En inderdaad de adrenaline die bij stress vrijkomt kan oorzaak zijn van een hogere bovendruk.
Geen geval van hypertensie. Normale bloeddruk voor een jongen van 23.
Een eenmalige meting zegt niet zo gek veel. 158 bovendruk is aan de hoge kant maar wil je weten of je daadwerkelijk hoge bloeddruk hebt dan moet je de druk minimaal zesmaal binnen een korte periode laten meten.

Nu is het zo dat de bloeddruk stijgt met je leeftijd maar dat wil nog niet zeggen dat hoge bloeddruk bij oudere mensen normaal en gezond is. Hypertensie is hypertensie, ongeacht de leeftijd.