Is het normaal 5 dagen na oplopen hersenschudding nog steeds misselijk te zijn?

Vijf dagen geleden een hersenschudding opgelopen, nu ben ik nog steeds duizelig, misselijk en heb veel hoofdpijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Amadea
11 jaar geleden
Ja, dat is normaal. Vroeger moest je 6 weken plat op bed liggen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn moeder heeft sinds 6 december '12 een hersenschudding ( gevallen met de fiets). Ze heeft te weinig rust genomen de eerste weken, hiervoor zit ze vanaf begin dit jaar ziek thuis! Ze is nu weer aan het opbouwen, nu 3 uur per week. Dus doe rustig aan & onderschat het niet!!

Antwoorden (1)

Het hangt een beetje van de zwaarte van de hersenschuddieng af, maar het kan wel.

Het herstel van een lichte hersenschudding verloopt voor iedereen anders. Zolang er geen complicaties optreden kun je in de meeste gevallen volledig herstellen. Het kan zijn dat je nog enige tijd last hebt van restverschijnselen als:
•Vermoeidheid.
•Hoofdpijn.
•Duizeligheid.
•Oorsuizen.
•Angstig zijn.
•Snel Geirriteerd zijn.
•Gevoelig voor licht en geluid.
Als je last hebt van deze restverschijnselen is bedrust niet nodig, maar het wel goed om rustig aan te doen. De klachten kunnen vrij lang blijven, soms enkele maanden. Het is verstandig om bij blijvende klachten contact op te nemen met je huisarts.

Een zware hersenschudding wordt ook wel hersenkneuzing genoemd. Bij een zware hersenschudding treden dezelfde verschijnselen op als bij een lichte, alleen duren ze wat langer. Behalve suf kun je ook behoorlijk warrig zijn. Er kunnen ook verschijnselen optreden die wijzen op stoornissen van het zenuwstelsel, bijvoorbeeld:
•Spreekstoornissen (afasie).
•Halfzijdige verlamming.
•Gevoelsverlies.
Bij een hersenkneuzing is de kans op restverschijnselen groter dan bij een lichte hersenschudding. Hoewel de meeste verschijnselen na verloop van tijd weg gaan, kan het zijn dat je er jaren last van blijft houden. In ernstige gevallen zijn de restverschijnselen blijvend. Deze verschijnselen zijn onder andere:
•Geheugenstoornissen.
•Spraakstoornissen.
•Concentratiestoornissen.
•Verlammingen.
•Stoornissen bij zien en horen.
•Epilepsie.
•Desoriëntatie.