Hoe kom ik aan een pijnlijke knie als ik lang stil zit?

Ik heb net 2 uur stil gezeten op de bureau stoel. Bij het opstaan had ik veel steken aan de binnenkant van de knie (wel aan de onderkant). Nu doet het bij iedere stap zeer en het trekt niet weg. Wat zou dit kunnen zijn want hier heb ik vaker last van (2 à 3x per maand).

Toegevoegd na 13 minuten:
Even een toevoeging na het 1e antwoord; Ik ben pas 18 jaar en sport voor ongeveer 10 uur per week! Met ouderdom zou het niets te maken kunnen hebben, maar wat is het dan? Gebeurd vooral bij het studeren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Je bent 18, zie ik. Jammer genoeg staat je geslacht niet in je profiel. Als je vrouw bent, is de kans vrij groot dat je een milde vorm hebt van het patellofemoraal pijnsyndroom, zeker ook gezien je leeftijd. Komt bij mannen overigens ook voor, en kan ook komen door overbelasting bij het sporten.

PFPS (patellofemoraal pijnsyndroom) is een verzamelnaam voor klachten die ontstaan achter de knieschijf. Het komt vrij veel voor bij meiden in de groei. Dat heeft te maken met de veranderende Q-hoek (de lijn van je heupen naar je voeten, bij meiden worden de heupen breder in de puberteit en zodoende gaat de knie anders belast worden). Maar iedereen kan het krijgen. Afhankelijk van de precieze oorzaak wordt het ook wel chondropathie patellae genoemd (vrij vertaald: "iets" aan het kraakbeen achter de knieschijf) en de typische klachten ontstaan vooral bij traplopen (meer bij trap af dan op), fietsen met zwaar verzet, en - daar komt hij - langere tijd zitten met gebogen knieën. Er wordt daarom ook wel gesproken over "theaterknieën" of "bioscoopknieën", omdat je dan langere tijd stil zit op stoelen die veelal niet veel ruimte bieden voor het strekken van je benen.

Je klachten kunnen natuurlijk talloze oorzaken hebben, maar klachten na langere tijd stilzitten zijn dus niet vreemd. Je kraakbeen wordt soepel gehouden door de synoviale vloeistof, de gewrichtsvloeistof. Deze vloeistof wordt verdeeld over het kraakbeen door te bewegen (daarmee 'smeer' je eigenlijk je knieën).

Je knie is een complex gewricht, en bijna alle soorten van overbelasting, verkeerde belasting, maar ook het hebben van zwakkere bovenbeenspieren of dus een veranderend lichaam in de groei kan klachten veroorzaken. Vaak zijn dit klachten zoals ik die hierboven beschrijf, klachten die ontstaan onder/achter de knieschijf. En zeker omdat jij best veel sport, kan er natuurlijk ook een overbelaste pees, spier, of verrekte band zijn, en tenslotte kunnen er natuurlijk ook ernstiger oorzaken zijn voor kniepijn - maar die verwacht je niet zo als je maar een paar keer per maand last hebt en je verder gewoon kunt sporten.

Zorg er eerst eens voor dat je tijdens het studeren af en toe even je benen stekt. Voor je uit, of door even te gaan staan of lopen. Als je klachten erger worden of aanhouden, bezoek dan je huisarts eens, of ga naar een (sport)fysiotherapeut om te kijken wat de oorzaak kan zijn en wat je eraan kunt doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De jaren gaan mogelijk tellen. Het is niet goed om lang onbeweeglijk stil te zitten. Ga minstens elk kwartier op een andere manier zitten. Grijp elke mogelijkheid aan om even te lopen: een formulier pakken, een kop koffie halen, een woord in het woordenboek gaan opzoeken.
Als je lange tijd in gespannen houding op dezelfde manier blijft zitten, dan kunnen gewrichten zo'n beetje op slot gaan zitten. Dat gebeurt kennelijk met jouw knie. Maar dat is dus te voorkómen.
Amadea
11 jaar geleden
Het kan zijn dat je knie overbelast is,wat doe je voor sport? 10uur p.w sporten is best veel en als je knie dan een tijdje niet word bewogen word hij stijf en als je dan net gaat bewegen krijg je steken erin,als je knie dan weer op gang komt zakt de stijfheid af
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan de binnenkant van de knie (aan de onderkant) komen drie spieren samen in één pees. Deze pees wordt ook wel ganzenvoet genoemd (officieel pes anserinus superficialis). Het klinkt alsof je door het vele sporten een lichte peesontsteking hebt opgelopen. Tijdens het stilzitten ontstaat dan een lichte zwelling die je voelt wanneer je weer in beweging komt.

De zwelling kun je tegengaan door de ontsteking af te koelen. Wat ijsblokjes in een washandje werkt prima; niet langer dan tien minuten per uur, anders koelt de huid plaatselijk teveel af. Daarnaast even wat rustiger aan met sporten en sowieso altijd zorgen voor een goede warming-up.