Regelmatig een vieze, metaalachtige smaak in mijn mond, vaak na lachen of niezen, wat kan dit zijn ?

Ik heb vrijwel iedere dag een vieze smaak in mijn mond. Het is een soort metaalachtige smaak, ik ruik op dat moment ook anders en ik merk dat ik meer slijm heb in m'n keel. Vaak treedt dit op als ik schreeuw, lach of nies.

De eerste keer dat ik hier last van kreeg was na het eten van griesmeel, ik was toen 16.

De vieze smaak ontstaat soms als ik een zuivelproduct opheb, maar kan ook spontaan ontstaan als ik bijvoorbeeld wakker wordt, of midden op de dag terwijl ik geen melk of iets dergelijks op heb.

Ik poets mijn tanden en mijn tong iedere dag 2 keer, heb nog nooit een gaatje gehad en qua mondhygiene is alles prima. Ook eet ik nooit pijnboompitten, dus daar kan het niet aan liggen ;).

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben nu trouwens 20, dus ik heb hier al 4 jaar last van. Wel moet ik melden dat ik op de leeftijd van 16 regelmatig keelontsteking heb gehad en hiervoor antibiotica kreeg. Soms heb ik het idee dat het probleem ontstaan is door antibiotica.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.5K
Amadea
11 jaar geleden
Heb jij je amandelen nog?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De metaalsmaak kan van bloed komen, misschien heb je een heel gevoelige keel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik heb mijn amandelen nog.
Een gevoelige keel heb ik verder niet...tenminste.. niet zover ik weet. Ik heb eigenlijk sinds de puberteit geen last meer gehad van keelontstekingen e.d.
Ritsuka
11 jaar geleden
drink je verder wel genoeg op een dag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm nee , eerlijk gezegd vergeet ik vaak te drinken en komt het regelmatig voor dat ik maar 2 glazen water per dag drink..
Ritsuka
11 jaar geleden
Daar kan het ook van komen, een rare smaak in je mond van te weinig drinken.
Minstens 8 glazen word aangeraden (1,5 tot 2 liter voor de meeste personen)

Antwoorden (2)

Vermoedelijk zijn het amandelstenen die de metaalsmaak veroorzaken. Er zitten groefjes in je amandelen waarin afvalstoffen kunnen achterblijven. Die hopen langzamerhand op en worden dan steentjes (net zoals tandplak tandsteen wordt). Ze worden ook wel tonsillolieten genoemd.
Ze komen vaker voor bij volwassenen dan bij kinderen, en vaker bij mensen die regelmatig keelontsteking hebben (gehad). Waarom ze bij de één wel ontstaan en bij de ander niet, is nog onduidelijk. Een slechte weerstand zou ermee te maken kunnen hebben.
Bacteriën hechten zich eraan en daardoor krijg je een vieze smaak in je mond (en mogelijk ook een slechte adem). Wat kan je doen om de stenen te laten verdwijnen:
• schraap dagelijks je tong
• gorgel een tot twee keer daags met een mondspoeling, probioticum of zout water
• stop met roken (als je dat doet)
• eet gezond en gevarieerd.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks, brengt weer een andere kijk op de situatie.
Ik eet verder wel heel gezond en gevarieerd, rook vrijwel nooit en schaap mijn tong eigenlijk toch wel minstens 3 x per week , maar wie weet.. Het klinkt wel logisch allemaal, door die keelontstekingen enzo. Dankje !
Hallo Rockalicious,

Ik herken je vraag. Ik had het ook namelijk, een vieze metaalachtige smaak en geur.
Bij mij kwam het door een chronische (sinussen) voorhoofdsholte ontsteking. Het kwam door het vele slijm dat via de holtes de keel in liepen. Bij mij was het vrij heftig omdat alles op den duur dicht (ontstekingen (ook keel)) zat en een sinusitis operatie noodzakelijk was. Nu het slijm gemakkelijker weg kan en niet dagen in de holtes blijft, ben ik de vieze metaalachtige geur en smaak bijna helemaal kwijt. Zo heeft mij KNO-arts het uitgelegd.

Je schrijft ook dat je het meer hebt wanneer je zuivelproducten eet. Dat kan wel kloppen want zuivelproducten bevorderd je slijm.

Als je er niet te veel hinder van hebt, zou ik zeggen lekker zo laten. Mocht je vrij veel ontstekingen hebben (had ik 5 x per jaar) dan zou ik zeggen ga eens naar je huisarts en bespreek het. Misschien eventueel verwijzing naar KNO-arts.

Succes

Groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie !
Ik kan wel met het probleem leven, al vraag ik me soms af hoe gezond het is omdat het zo'n benauwend gevoel geeft in de keel. Ik heb verder eigenlijk sinds mijn 17e geen keelontsteking meer gehad, dus maak ik me verder er niet echt druk om.
KNO arts is inderdaad een goed idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan.
Inderdaad, een benauwd gevoel! Ik herken dit ook. Soms dan snakte ik naar adem omdat ik het gevoel had dat mijn keel gezwollen was. Wat mij helpt (misschien zit het tussen de oren) is een simpel waterijsje. Ik denk dat het koude en het slikken iets positief doet in je keel, ik denk het slijm dunner maakt (ben geen arts).
Succes!