Is het goed om bij eczeem onder de zonnebank te gaan?

Ik heb al jaren eczeem, en heb al veel dingen geprobeerd..
Zou een keertje per week onder de zonnebank kunnen helpen?
Ik ben niet zo'n fan van zonnebanken, maar als ik daardoor van mijn eczeem af kom dan doe ik dat graag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
33.8K

Het beste antwoord

Veel mensen die de beschikking hebben over een zonnebank en bovendien behept zijn met eczeem of psoriasis gaan vaak onder de zonnebank om deze huidklachten te verminderen. Dit is wel begrijpelijk: de thuis-zonnebanken zijn weliswaar niet zo krachtig als de medische belichtingsapparatuur maar kunnen inderdaad, net als medische UV-bronnen, wel bijdragen in het tot rust brengen van eczeem of psoriasis.

Dat dit niet altijd goed uitpakt beschrijft Dr Gatson van de Universiteit van Indiana. Een patiente met een uitslag door geneesmiddelen besloot op eigen initiatief gebruik te maken van de zonnebank waardoor een uitgebreide blaarvormende reactie optrad (TEN) die potentieel ernstige consequenties kan hebben (overlijden in 20% van de gevallen). Sommige vormen van 'uitslag’ kunnen inderdaad verergeren na blootstelling aan ultraviolet licht, o.a. bepaalde vormen van geneesmiddelreacties.

Dit geval illustreert dat het gevaarlijk kan zijn voor eigen dokter te spelen. Raadpleeg voor het toepassen van deze vormen van ‘zelfzorg’ wel eerst een deskundige.

Je kunt dus het beste even aan de dermatoloog of je huisarts vragen, of de zonnebank ook voor jou geschikt is, om de klachten van jouw type eczeem te verhelpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb in mijn directe omgeving gezien dat het echt een oplossing kan zijn voor mensen met eczeem. De persoon om wie dit verhaal gaat had van kleins af aan heel erg veel last van ernstige eczeem. Ze werd daardoor ernstig belemmerd in haar dagelijks leven, ze durfde niet meer te gaan zwemmen etc. Ze werd naar allerlei specialisten doorgestuurd, zalfjes, pillen werden haar voorgeschreven.

Ze hebben zelfs iets met de huid zelf gedaan, maar niets van dit alles bleek te werken. Jaren later ging dat zelfde meisje regelmatig onder de zonnebank om te bruinen, maar wat bleek!? Haar eczeem werd minder en minder, tot dat ze er helemaal geen last mee van had! Ze verzorgde haar huid extra goed door het in te smeren met de juiste lotion/olie etc... zalfjes en pilletjes en specialisten waren nu overbodig.