Wat te doen bij hernia?

Goede avond.
Ik ben een jongen 17 jaar.
Heb afgelopen 3-4 maanden rugklachten, heb vorige week toch even besloten om een huisarts te bezoeken. Blijkt nu dat ik hernia heb, alleen is nu de vraag: Wat moet ik doen?
Ik zit in mijn examenjaar en de rugpijn is heel erg dus concentratie op school is heel laag + ik heb een baan die ik écht niet kwijt wil.
Nu wil ik graag weten wat er verder gaat gebeuren: operatie of niet? (ja ik weet het hangt van persoon af, maar graag een algemeen antwoord: wat word er gedaan bij hernia met zowat niet te verdragen pijn) en hoelang duurt het hele proces? een maand? half jaar? een jaar?
Alvast bedankt.
M.v.g Arthur

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Als je zeker wilt weten of je een hernia hebt zul je eerst verder onderzocht moeten worden door een specialist die zal een ct scan of mri laten maken. Een huisarts kan niet met zekerheid vaststellen dat je een hernia hebt.
Niet elke hernia hoeft geopereerd te worden. Met rust en fysiotherapie gaan 70 tot 80% van alle hernia's vanzelf weer over. Men moet dus niet te vroeg besluiten tot operatie, aan de andere kant is het zo, dat bij te lang wachten het herstel na een ingreep vertraagd kan zijn. In het algemeen houdt men aan niet eerder dan na 6 weken te opereren (tenzij er een spoedindicatie bestaat), maar wel binnen 6 maanden als de klachten dan nog bestaan.
11 jaar geleden
als je je laat opereren. google eens, want er wordt veel operatie na operatie verrricht, terwijl er tegenwoordig ook operaties zijn waar nauwelijks bij gesneden wordt een veel kleinere verrichting en wat ik heb van horen zeggen een veel beter resultaat.
Verder kan je je beter even laten doorsturen naar het ziekenhuis, zodat ze het goed kunnen vaststellen.