Geen vet eten eten, af en toe mag het wel maar alleen heel af en toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen enkele soorten vet of bedoel je meer fastfood ed? En wat is af en toe? En wat was jouw ervaring?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uhm ik at bijna nooit vet, want ik was bang om buikpijn te krijgen omdat die buikpijn echt ondraaglijk was, ik at 1 keer per maand ofzo. Mijn galblaas werd verwijderd en nu kan ik weer gewoon eten :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh met vet bedoel ik trouwen patat enzo, ik kon wel gewoon boter als beleg eten zegmaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trouwen = trouwens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel galstenen in de galblaas. Die geven geen klachten tenzij ze in de darmen komen oid.
Mijn vraag is hoe je kunt voorkomen dat dat dus gebeurd.
Bij jou was dat al gebeurd zo te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had ook galstenen id galblaas (waar anders..) , het verschilt bij iedereen hoeveel last je er van hebt. Je hebt stille galstenen en galstenen waar je hele erge last van kan hebben, zoek het maar op :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Seda, galstenen kunnen ook in de galwegen zitten en verdomd veel pijn veroorzaken. Zowel grote als kleine kunnen een verschrikking zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat zeg ik toch..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als ze gewoon in je galblaas zitten dus niet in die wegen ofzo kunnen ze ook echt hele erge pijn veroorzaken, ze kunnen ook naar de alvleesklier "zakken" en dan kan je zelfs op de intensive care belanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoef niks op te zoeken mijn internist kan mij prima uitleggen wat de klachten kunnen zijn, maar ik zeg in mijn vraag voorkomen dat het wél problemen geeft.
Met andere woorden ik heb galstenen die géén klachten geeft.
Je kunt ook galstenen in je darmen krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klachten en symptomen bij galstenen
Galstenen die in de galblaas zitten geven weinig tot geen klachten. Klachten ontstaan pas wanneer een galsteen klem komt te zitten in de galwegen. De doorstroming van galvloeistof wordt dan belemmerd. Pijnaanval
Wanneer een galsteen de doorstroming van galvloeistof verhindert kunnen klachten ontstaan. De galblaas zal proberen om de versperring op te heffen en de galsteen door te laten stromen. Dit doet de galblaas door heftig samen te trekken. Deze heftige samentrekking van de galblaas kan hevige pijn veroorzaken in de rechterbovenbuik: de galkolieken. Deze pijn kan één tot vier uur aanhouden.
Bijkomende klachten kunnen zijn: misselijkheid, braken en geelzucht. Wanneer de samentrekkingen van de galblaas de versperring niet op kunnen heffen, blijft de galsteen klem zitten. Hierdoor kunnen de volgende complicaties ontstaan: - Een ontsteking van de galwegen
- Een ontsteking van de galblaas
- Acute alvleesklierontsteking; dit is een ernstige complicatie die kan ontstaan wanneer een galsteen klem zit bij de papil van Vater. De papil van Vater is de plaats waar de afvoergang van de alvleesklier uitkomt op de galwegen en de twaalfvingerige darm. Ontkleurde ontlasting
Ook een ontkleurde ontlasting kan wijzen op galstenen. Galvloeistof komt gedeeltelijk in de ontlasting terecht en zorgt voor de bruine kleur van ontlasting. Als de doorstroming van galvloeistof niet goed is kan men dus een ontkleurde ontlasting krijgen. (Voor het geval jij niet goed ingelicht bent door de internist) Daarbij dus ook mijn vraag beter lezen.
Aangezien er niet bekend is waardoor galstenen ontstaan,
is het ook niet bekend wat je kan doen aan het voorkomen van het te verergeren.

Over de oorzaak van het ontstaan van galstenen is tot op heden niet veel over bekend. De werking van de galblaas en de samenstelling van de gal spelen mogelijk een rol in het vormen van galstenen. Als de galblaas zich niet voldoende leeg knijpt tijdens een maaltijd kan het achtergebleven gal zich vormen tot stenen. De oorzaak hiervan is niet altijd bekend.

Cholesterol
Cholesterolgalstenen ontstaan doorgaans als de gal teveel cholesterol bevat. Van deze soort galstenen is bekend dat deze vaker bij vrouwen voorkomen dan bij mannen. Galstenen doen zich ook vaker voor tijdens een zwangerschap. Mogelijk is dat de vrouwelijke hormonenen hierbij een rol spelen.

Andere oorzaken
Galstenen komen doorgaans ook vaker voor tijdens snel afvallen of overgewicht. Hiernaast zijn er ook erfelijke factoren die een rol spelen. Eerstegraads familie zoals kinderen en ouders van personen met galstenen, hebben 1 procent meer kans op het krijgen van galstenen. Daarnaast komen galstenen vaker voor bij oudere mensen.

http://www.galstenen.org/oorzaak-galstenen

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/54202-galstenen-symptomen-oorzaak-behandeling-en-verwijderen.html#oorzaken-galstenen

http://www.medisch-woordenboek.nl/artikel/38/galstenen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee bedankt! Dan is het maar afwachten haha.
Er lopen veel mensen met galstenen rond zonder klachten. Onder volwassenen is dit ongeveer 10% met man:vrouw verhouding van 1:2. Met het stijgen van de leeftijd krijgen steeds meer mensen galstenen. Binnen de groep mensen met galstenen zonder klachten krijgt in 15 jaar tijd ongeveer 20% hier toch klachten van. Ofwel, 8 van de 10 mensen blijven rondlopen met de stenen zonder klachten. De kans is dus sowieso het grootst dat er niets gebeurt. De oorzaak van galstenen is meestal niet duidelijk, soms is er een ziekte aan te wijzen (soms: een infectie) maar meestal niet. In gal zitten galzouten en lipiden die samen het cholesterol in oplossing houden. Wordt de balans verstoord, dan is er kans op steenvorming. Bij ons in het Westen gaat het meestal om cholesterolstenen, in Azië zie je juist meer pigmentstenen. Reden onbekend. Zonder klachten worden galstenen doorgaans niet verwijderd. Je kunt er ook niet veel aan doen. Eet gezond zou ik zeggen, dat is altijd een goed idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt