heeft er iemand oefeningen om beter te herstellen een whiplash?

Bij een ongeluk afgelopen jaar (geen kop-staartbotsing toevallig) heb ik flink wat schade opgelopen, waaronder een zgn. whiplash.
Heb al fysiotherapie gehad plus oefeningen om thuis te doen (die helpen niet afdoende), en op scans is verder niets te zien, maar toch blijf ik regelmatig last houden van o.a. pijn en spiertrekkingen.
Als iemand nog tips heeft voor oefeningen zijn die erg welkom!
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Terug naar je fysio of een andere nemen! Ga niet aanrommelen met tips van internet want wie weet is er iets anders aan de hand!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn fysio had geadviseerd om die oefeningen die ik kreeg van haar, nog zeker 3 mnd thuis te doen. Ook voor mij hielp het op een gegeven moment niet meer, maar ik bleef bezig en ben nu van de meeste pijn af.

Antwoorden (1)

De houding waarin jij je dagelijkse activiteiten uitvoert heeft een grote invloed op je wervelkolom. Het is belangrijk dat jij je bewust wordt van de houding waarmee je thuis of op het werk taken uitvoert. Wanneer je wervelkolom gedurende de dagelijkse activiteiten de juiste houding heeft, dan wordt de pijn hierdoor minder.

Oefeningen voor de nek en het bovenste gedeelte van de rug zorgen er ook voor dat je nekspieren sterker worden, waardoor de stabiliteit van je halswervelkolom toeneemt. Spieroefeningen en beweeglijkheidsoefeningen helpen ook om de pijn te beheersen. In de brochure 'actief blijven na een whiplash' vind je een oefenprogramma waarvan bewezen is dat het nekklachten vermindert. Deze kan je hier bestellen: http://www.whiplashstichting.nl/webshop/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=36

Op http://www.whiplashsymptomen.nl/whiplash-oefeningen/ staan ook enkele oefeningen:

- Nekoefening:
Ga rechtop zitten zodat je met een rechte rug en de voeten plat op de grond het hoofd kan bewegen. Draai daarna je hoofd naar rechts en naar links tot het pijn doet. Herhaal deze beweging meerdere keren.
- Nek- en schouderoefening:
Sta mooi rechtop en spreidt de benen, “rol” de schouders twee of drie maal naar achter. Op die manier bewegen de schoudergewrichten ook mee. Doe deze oefeningen rustig, het is niet nodig je lichaam te forceren.
- Ruggegraat en nekoefening:
Exact hetzelfde als de eerste oefening maar deze keer lig je plat op je rug.
- Nek bewegingsoefening:
Sta recht, positioneer je hoofd zodat je omhoog kijkt. Beweeg je hoofd zachtjes naar naar beneden zodat je weer naar voor kijkt. Herhaal deze routine 5 keer.

Wees voorzichtig met je nek en volg de instructies goed op. Naarmate de tijd vordert zal je merken dat de pijn minder wordt.
Amadea