kun je een hypo hebben zonder suikerziekte?

Hallo, ik vroeg mij af of je zonder suikerziekte ook een hypo kunt hebben.
was namelijk even aan het googelen en vind mij heel erg in het hypo symptomen verhaal. *de symptomen waren wel heel erg herkenbaar! heb hier sowiezo elke maand wel eens last van.
maar ik kan me helemaal niet vinden in het hyperverhaal.
wat zou dit kunnen wezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Eet en drink je wel gezond en genoeg op een dag?
Ik krijg soms wel eens last van klachten als duizeligheid etc, maar ben er achter gekomen dat als ik regelmatig eet (elke 3-4 uur ongeveer), en dingen eet die langzamer verteren (volkorenproducten, vetten, groente, eiwitten) ik dan nergens last van heb.
Ik krijg pas last als ik suikerrijke dingen eet, of iets als witbrood. Of als ik te lang wacht tussen mijn maaltijden.
Blijkbaar schommelt mijn suikerspiegel dan teveel. Kwestie van uitzoeken wat voor jou werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt ; ook als je geen suiker hebt, kun je een te laag bloedsuiker krijgen. Alleen niet ZO hoog dat je in coma kunt raken ; dat kan alleen als je kunstmatig teveel insuline binnenkrijgt. Maar duizelig kun je wel degelijk worden.
Vermoedelijk eet je te weinig, beweeg je te intensief op een bijna lege maag of eet je teveel snelle koolhydraten (witbrood, fruit enzo).
Ritsuka
11 jaar geleden
Klopt, toen ik meer ging eten en verdeeld over de dag merkte ik al veel verschil. Vroeger had ik veel vaker klachten, nu weet ik waar het door komt.

Antwoorden (2)

Als u geen suikerpatient bent is het zeer onwaarschijnlijk dat u een hypo kunt krijgen.
Als uw suiker zakt zal uw pancreas minder insuline beginnen aanmaken waardoor uw suiker op pijl blijft.
Als u denkt dat u een hypo ervaart moet u eens proberen met onmiddellijk Coca Cola te drinken of druivensuiker tot u te nemen en dan zouden die symptomen direct moeten verdwijnen, is dat zo dan kan best eens een dokter opzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan zeker. Bij een hypo zit er te weinig suiker in het bloed. De hoeveelheid suiker (glucose) hangt van allerlei factoren af: je inspanning, wat je eet, of je bijvoorbeeld stress hebt en hoeveel insuline er in je bloed zit, om er maar een paar te noemen.
Sommige mensen met een snelle stofwisseling kunnen last hebben van een laag bloedsuikergehalte als ze bijvoorbeeld een maaltijd overslaan. Maar dat is meestal geen echte hypo, omdat er in je lichaam voldoende voorraden zijn om het bloedsuikergehalte aan te vullen. Maar mensen kunnen wel bibberig, hongerig en chagrijnig worden.
Van een échte hypo (warm worden, zweten, sterretjes zien, beven) kan wel sprake zijn bij een bepaalde aandoening waarbij de alvleesklier 'doorschiet' met het aanmaken van insuline. Als er suiker in je bloed komt, gaat je alvleesklier (pancreas) het hormoon insuline aanmaken dat ervoor zorgt dat de suiker uit je bloed je lichaamscellen in kan. Als je te veel insuline maakt en daar te lang mee doorgaat, kun je dus NA een maaltijd een hypo krijgen. Dat is dus eigenlijk het tegenovergestelde van suikerziekte, waarbij je juist te weinig insuline aanmaakt.
Ik heb er laatst nog een infoblad over geredigeerd, maar ik ben vergeten hoe die aandoening heet. Volgens mij was het 'reactionaire hypo' of zo (dat zou wel logisch zijn).
Je kunt de aandoening in ieder geval goed bestrijden door speciaal op je voeding te letten: als er minder pieken in je suikerinname zitten, zal je alvleesklier wat rustiger zijn met het aanmaken van insuline. Bij de bron stop ik een folder over het onderzoek (de vastenproef) waarmee kan worden vastgesteld of je deze aandoening hebt. Mocht dat zo zijn, dan kan een diëtist(e) je precies vertellen waar je op moet letten en wat je kunt doen om dergelijke hypo's te voorkomen.