wat zijn de symptomen van astma?

Ik word heel snel benauwd. Maar ik heb wel een goeie conditie. Maar ik heb er een tijdje last van en dan een paar weken niet en dan komt het weer terug. Ook heb ik het gevoel dat mijn keel dicht gaat zitten (ik weet niet of dit ook echt is maar dat gevoel heb ik wel!) Ik ben hier al een keer mee naar de dokter geweest maar toen zeiden ze dat ik héle lichte astma had maar dat het te licht was dat ze er niks tegen gegeven hebben. Maar dat is ongeveer 2 jaar geleden. En nu is het véél erger. Ik hoop dat jullie wat symptomen van astma kunnen geven zodat ik weet of ik waarschijnlijk wel of geen astma heb.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Terug naar je huisarts. Dat er 2 jaar terug niets aan gedaan werd wil niet zeggen dat dat nu nog zo is. Er is wat verandert, dus laat je weer onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens retour huisarts.
Misschien heb je wat aan dit antwoord:
http://onlinespreekuur.gezondheidsplein.nl/onlinespreekuur/bekijk_vraag/2109/met-welke-verschijnselen-gaat-bronchiale-hyperreactiviteit-gepaard.html

Antwoorden (2)

Bij astma zijn er constant kleine ontstekingen in de longen. Die veroorzaken de symptomen van astma. De belangrijkste kenmerken op een rijtje.

Benauwd zijn
Benauwd zijn is misschien wel een van de bekendste symptomen van astma. Als u een astma-aanval heeft, kunt u het gevoel hebben dat u stikt. Dit komt omdat de longen overvol raken met lucht, die ze niet meer goed kunnen verversen. Benauwd zijn is een naar gevoel, maar is in principe niet gevaarlijk. Als u benauwd bent, is het goed om rustig te gaan zitten en de luchtweg vrij te maken van bijvoorbeeld strakke kleding. Er zijn verschillende soorten medicijnen die u kunt gebruiken bij benauwdheid. Gebruik uw medicijnen altijd precies zoals de arts heeft voorgeschreven.

Hoesten
Sommige mensen met astma hoesten veel. Het kan zijn dat er slijm meekomt met het hoesten: door de overprikkeling maken de slijmvliezen in de neus en longen meer slijm aan dan normaal. Hoesten is een natuurlijke reactie van het lichaam om te zorgen dat het slijm loskomt en uitgespuugd of doorgeslikt kan worden. Slijm dat in de luchtwegen blijft zitten, maakt u benauwd.

Piepend ademen
Piepend ademhalen is ook een van de veel voorkomende symptomen van astma. Dit komt omdat de luchtpijp en de bronchiën (de vertakkingen van de luchtpijp naar de longen) zich vernauwen, doordat de omliggende spiertjes gaan verkrampen. Er is dan dus minder ruimte voor de lucht om doorheen te gaan. Raspend of zagend ademhalen is een variant op het piepen en kan ook een van de symptomen van astma zijn. Dit gebeurt als uw neus of keel overdag ‘dicht’ zit.

Kortademig zijn
Als u astma heeft, kunt u wel eens kortademig zijn. Kortademig zijn betekent dat u snel buiten adem bent en dan de neiging heeft om naar lucht te happen. Wie kortademig is, gaat vaak hijgen. Dit komt omdat het voelt alsof het onderste deel van de longen ‘dichtzit’ en u daardoor korte ademteugen neemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus denk jij echt benauwd te zijn ga voor een afspraakje naar je huisarts! Misschien kun je ook voor jezelf de test invullen;
http://www.astmatest.nl/astmatest/astmatest-vragen.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Test is niet geschikt is alleen voor onder controle als je het al weet..
Bij astma heb je tijdelijk last van benauwdheid. De oorzaak ligt in een ontsteking van de luchtwegen door een te grote reactie op prikkels waardoor de spiertjes in de luchtwegen samentrekken en de luchtwegen vernauwen en er te veel slijm in komt. De klachten van astma zijn dan ook benauwdheid en hoesten. Mogelijke prikkels zijn te verdelen in allergieen (stuifmeel, huisstofmijt, huidschilfers van sommige dieren, schimmel) en/of niet-allergische zoals koude, rook, mist, sterk parfum, inspanning, luchtweginfecties maar ook enkele medicijnen (aspirine). De behandeling is meestal met inhalators: deze verslappen de spieren in de luchtwegen en/of zijn ontstekingsremmers. (Ontsteking is niet hetzelfde als infectie !) Astma is normaliter goed te behandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het reageren!