wat kan de oorzaak zijn van een griep die maar niet wil doorbreken ondanks symptomen van een beginnende griep?

Bij ons op het werk is er een griepepidemie met vooral symptomen op de luchtwegen. Het begin van deze griep is : je slaapt een tijdje slecht, je hebt nekpijn, je voelt je kleverig/moe... Eén iemand heeft hier een complicatie (longontsteking) dus het is best een nijdige virus.
Een collega van me (ter info : ze is het laatste jaar 40 kg afgevallen nadat ze een bypass liet plaatsen aan haar darmen ifv gewichtsverlies) loopt nu al meer dan een week (bijna 14 dagen) met de beschreven symptomen maar bij haar breekt het niet door. Ze is in feite te ziek om te komen werken maar te gezond om thuis te blijven.
Wat kan een mogelijke oorzaak zijn dat een ziekte zoals griep maar niet wil uitbreken? En is er mogelijk iets wat ze kan doen? Is ze op dit moment besmettelijk voor andere collega's?

26.4K

Het beste antwoord

Griep is er gewoon; ik weet niet wat jij verstaat onder een "beginnende griep"... de verschijnselen heb je gewoon en de 1 meer dan de ander.
Je collega lijkt me gewoon griep te hebben en dan is het verstandig te luisteren naar je lijf en je rust te nemen.
Ondanks de griepprik heb ik de griep gekregen, geconstateerd door de huisarts. Het is zeker een nijdig virus zoals je omschrijft. Ik heb er weldegelijk 2 dagen zeer hoge koorts bij gehad. Complicaties van griep zijn iets anders dan de griep zelf. Longontsteking is een complicatie, dus eigenlijk ontstaan door de griep.
Hoe je lichaam erop reageert is voor ieder mens anders en ook hoe snel je ervan herstelt. Dat ligt ook aan de weerstand van het lichaam.
Meer info: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Ziekten_Aandoeningen/G/Griep

De incubatie tijd (incubatietijd is de tijd die verstrijkt tussen de besmetting en de eerste klinische symptomen van de ziekte) verschilt per griepsoort.
Meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Incubatieperiode
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
ja, beginnende griep is dat je voelt "ik ben niet zo fit als anders", al wat spierpijnen hebt, lichtjes hoest... maar nog niet echt ziek genoeg bent om de hele dag in bed te liggen.
best lastig, maar eenmaal de griep voorbij zijn meestal ook die symptomen voorbij.
Bij mijn collega blijft het in het eerste stadium hangen. niet lekker voelen, maar tegelijk ook te fit om in bed te gaan liggen....
Ze zit al weken zo achter haar bureau, snel moe, hoesten, bleek....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
....dan is het misschien geen griep bij je collega???
Als ik haar was liet ik effe een goeie tsjeckque-up ;-) doen bij de huisarts.
liveisgreat
11 jaar geleden
ja, dat denk ik ook. het is gewoon zo raar dat ze dezelfde symptomen heeft dan degenen die wél griep kregen uiteindelijk (bij mij is het ook zo begonnen als bij haar).
ik vroeg me af of het kon dat haar lichaam te hard verzwakt is door zoveel te vermageren en dan misschien een reflex heeft van "how, niet ziek worden"....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een lichaam is verzwakt, dan is het juist vatbaarder voor vanalles en nog wat, dus dat laatste lijkt mij niet logisch eerlijk gezegd.
40 kilo afvallen in een jaar kán een lichaam verzwakken, maar als ze zichzelf goed heeft verzorgd, gezond heeft gegeten en alles binnen heeft gekregen wat een gezond lichaam nodig heeft, dan kan ze juist zeer sterk zijn nu.

Andere antwoorden (3)

Elk antwoord blijft gis werk maar wat ik opmaak uit je vraag is dat er een virus rond gaat op je werk.
Het is hoogstwaarschijnlijk geen griep/influenza, maar dat maakt het niet minder vervelend. Dat het niet 'doorbreekt' zal te maken hebben met de verschijnselen die bij dit virus horen, daar hoort een flinke koorts wellicht niet bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
ja idd er is een virus aan het rondgaan op het werk de helft is al ziek of is ziek geweest. volgens mijn huisarts had ik wel degelijk griep (bij mij is het nl. wel doorgebroken met koorts en al).
maar de dagen ervoor had ik dezelfde verschijnselen als zij : ik kon niet goed slapen, had vreselijke nekpijn, lichte hoest enz enz enz.
alleen bij haar blijft het dus in het préstadium.... ze wordt niet echt ziek.raar.ze wordt er helemaal tureluurs van, omdat ze ofwel wil genezen ofwel wil ziek zijn maar niet zo iets hangends.
Enerzijds zijn wij als mens meesters geworden in het verdringen van ongewenste fenomenen zoals grieptoestanden.
We hebben onszelf onbewust geprogrammeerd/gecodeerd dat we onmisbaar zijn op bepaalde plekken of in bepaalde situaties.
Dus krijgt die griep geen vrije doorgang van ons intern systeem.

Anderzijds zijn vele mensen ook behoorlijk immuun geworden voor de werking van bepaalde soorten medicatie.

Bovendien heeft elke ziekteverwekker een andere identiteit en/of andere specifieke code waardoor de 'oude' medicatie slechts op een deel van de ziekteverwekkende codering inwerkt.

Een oplossing zou kunnen zijn om jezelf toe te laten om eens goed door te zielen
of
Om een serieuze vastenkuur in te lassen (met bv. wilde rijst en het vocht ervan) waardoor heel jouw lichaam zichzelf op natuurlijke zuivert van alle ongewenste effecten.

In beide gevallen ga je sowieso eerst naar 'af' qua goed gevoel en kracht, daarom is het dus aan te raden om in samenspraak met bv. huisarts wettelijk vrijaf te nemen voor je werk.

Uiteraard zijn er nog andere mogelijke oorzaken en andere hulpmiddelen. Dit is slechts een greep uit het grote aanbod van mogelijke oorzaken en mogelijke hulpmiddelen.

Liefs, Succes en Mega Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
hej gerdamaria, bij mij is het virus gelukkig wel helemaal doorgebroken. maar bij mijn collega dus niet. ze wordt er knettergek van, zou heel graag echt de griep krijgen maar die blijft zo wat hangen. geen koorts, wat keelpijn, beetje hoest, maar best nog in staat om rond te lopen (dat was bij mij niet het geval trouwens : ik was voor niks in staat, alleen liggen).
haar huisarts wil haar ook niet ziek schrijven omdat de symptomen ook nog niet erg genoeg zijn. Stom he.
Maar die vastenkuur, dat geef ik haar zeker door.
Ik heb zelf ook sinds een paar dagen dezelfde symptomen,ik denk dat het een zware verkoudheid is en geen griep,vaak net zo vervelend of zelfs meer vervelend,juist omdat je ook weer niet in bed wil liggen de hele dag maar ook te beroerd voelt om iets te doen.