Ik heb twee bulten op me lymfklier, wat moet ik doen?

Sinds afgelopen zondag, had ik een bult net onder mijn oor, ik ging op internet opzoeken wat dat was, toen kwam ik erachter dat dat te maken heeft met mijn lymfklier. Deze bult was niet zichtbaar, maar is erg dik en doet veel pijn. Gister keek ik in de spiegel en is er nog een bult bijgekomen die wel zichtbaar is, maar gelukkig geen pijn doet deze is aardig groot. Alleen weet ik zelf niet wat ik moet doen, en weet ik ook niet of dit ernstig is? Vandaar dat ik even jullie mening zou willen weten!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Zomaar googlen, goed idee..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een lymf langer dan twee weken zit zou je kunnen overwegen om naar je huisarts te gaan.
Dus kijk eerst even of het een virus is! Het is een normaal iets dat dat dat gebeurt.. Niet meteen zorgen maken!
Antoni
11 jaar geleden
Even http://nl.wikipedia.org/wiki/Lymfklier lezen maakt veel duidelijk. Overigens is de lymfeklier -zo lijkt de juiste schrijfwijze te zijn- geen echte klier. Als je je zorgen maakt, is een bezoek aan de huisarts altijd verstandig.

Antwoorden (3)

Opgezette lymfklieren betekent dat je lichaam bezig is een virus of infectie te verwerken, je lymfklieren moeten dan extra hard werken waardoor ze opzetten.
Geen reden tot paniek.
Houd het even in de gaten, ga bij twijfel naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lymfeklieren zijn in feite filtersystemen. Je zou ze kunnen omschrijven als onze derdelijnsverdediging. Een virus of bacterie die ons lichaam probeert binnen te dringen, wordt in eerste instantie tegengehouden door onze eerstelijnsverdediging, waartoe onder meer de huid en het maagzuur behoren. Als die het micro-organisme niet kan tegenhouden, bijvoorbeeld doordat we een wondje hebben, dan snellen afweercellen naar die plaats om de indringer alsnog te lijf te gaan. Zij zijn dus de tweedelijnsverdediging. In de derde plaats treden de lymfeklieren op: zij maken witte bloedcellen paraat om het virus of de bacterie te bestrijden. De lymfeklier in kwestie zwelt dan op.
Duurt de zwelling langer dan een vijftal dagen, dan moet je dat laten nakijken. Bij een bacteriële infectie zijn er vaak antibiotica nodig. In geval van een virale infectie verdwijnt de zwelling meestal spontaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een geruststelling dat die ene klier flink pijn doet! Dan is je lichaam duidelijk bezig met het opruimen van een infectie, bijvoorbeeld een verkoudheid of een ontstoken kies. Soms merk je verder niet eens dat je ergens een infectie hebt. Als de klacht maar niet over gaat, moet je natuurlijk wel naar de dokter, maar dat geldt altijd voor klachten die niet verdwijnen.
Wanneer lymfklieren dik worden zónder dat ze pijn doen, vooral in je oksels en liezen, moet je er altijd naar laten kijken.
En voordat je je nou zorgen gaat maken over die tweede lymfklier die minder pijn doet dan die eerste: die is hoogstwaarschijnlijk gewoon zijn 'broertje' aan het helpen. Dus houd de infectie even in de gaten. Over een paar dagen moet het minder worden.