Heeft de lengte van je hamstrings te maken met je lenigheid en snelheid?

Ik ben een meisje, 14 jaar, 1.70 lang.
Ik ben al een tijdje op zoek naar de reden waarom ik niet erg lenig/flexibel ben.
Als ik een oefening doe waarbij ik met gestrekte benen de grond/mijn voeten aan moet raken, kom ik maar tot m'n knieën, hoe goed opgewarmd ik ook ben. Ook als ik zit met rechte rug, kan ik mijn benen niet strekken, en al helemaal niet mijn tenen aanraken.
Dus ik besloot om me er iets meer in te verdiepen en zag dat het te maken kon hebben met 'te korte hamstrings'. Nu heb ik bij andere forums gekeken en daar zeggen ze dat je gewoon 3x per week moet oefenen (rekken, strekken, enz.).
Ik zit sinds m'n 8e op ballet en ik merk dat mijn niet-lenigheid het dansen beïnvloed.
Kan ik hier iets tegen doen? En ligt het alleen aan mijn hamstrings? Of ook aan mijn rug?

Verder hockey ik ook, waarbij ik mijn hamstrings op een andere manier gebruik dan met dansen. Ik vind dat ik best snel ben, is dit door die korte hamstrings?

Alvast heel erg bedankt!

Toelichting: mijn moeder is hypermobiel (te flexibel in haar rug) en mijn zus en broer zijn wel normaal lenig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
yoga hielp bij mij, nu kan ik wel bij mijn tenen komen (eerst maar tot net voorbij knieeen.)

Het beste antwoord

In principe is de regel met spieren hoe korter(en dikker), hoe explosiever.
Als je gaat kijken bij voetballers en tennissers naar de kuitspieren zul je twee verschillende vormen zien. Die van een voetballer is wat langgerekter, dit komt doordat voetballers langere afstanden moeten kunnen lopen in een wedstrijd en minder explosieve kracht nodig hebben. Die van de tennisser zal wat korter en dikker zijn, dit omdat een tennisser héél vaak kleine sprintjes moet trekken om bij een bal te komen, ofwel veel explosieve kracht.

Nu dan, genoeg inleiding (: Beide antwoorden die jij hebt gevonden op je vraag, dus zowel het 'dit ligt aan de lengte van je hamstring' en het 'rekken en strekken is voldoende', zijn beiden correct. De lengte van de spieren en de lenigheid van je pezen is echter niet alles wat je lenigheid beïnvloedt. Een aantal lichamelijke eigenschappen hebben hier ook invloed op, zo kan het, zelfs al zou je heel vaak rekken, dat je niet het gewenste resultaat behaalt.
Je moet je hier echter niet door laten tegenhouden, want in jouw geval kan je nog een stuk leniger worden (:
In jouw geval kan de hockey zorgen voor een iets andere bouw van de spieren. Maar de lenigheid die je nu beschrijft kun je zeker verbeteren.

Probeer voor en na je trainingen (en hockeywedstrijd) te rekken en deze rektijd iets uit te breiden naarmate het makkelijker gaat. Mocht je nu geen flauw idee hebben wat je kunt en hoe je kunt rekken wil ik dit ook wel proberen te beschrijven. Maar omdat deze reactie anders te lang wordt houdt ik het hier voorlopig bij.

Ik heb zelf een x aantal jaar geleden mijn hamstring gescheurd dus ik weet relatief veel over de oefeningen die je kunt doen,

Filo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Filo, Heel erg bedankt voor deze informatie! Ik heb nu een soort schema gemaakt waarin ik 3 dagen in de week een kwartiertje tot halfuur zelf een beetje ga rekken, met hopelijk positief resultaat!
Heeft U toevallig nog tips qua oefeningen? Groetjes,

Andere antwoorden (1)

Ja, als jou hamstrings korter zijn ben je minder lenig.
Maar meer of minder kracht hoeft niet perse, omdat het aantal spiervezels hetzelfde blijft en dus nog net zo krachtig kunnen samentrekken.

Wel kan het zo zijn dat jou Hamstrings goed getraind zijn en daardoor stugger en sterker samentrekken dan de spieren die tegenovergesteld werken. Maar vaak is het minder wanneer je je goed opwarmt.
(bijvoorbeeld: veel voetballers kunnen ook niet bij de grond omdat ze goed getrainde benen hebben, ze trainen alleen op kracht en niet op lenigheid)

Wat er ook nog kan zijn is dat het gewricht zelf beperkt is, in jou geval dan de heup en evt. je rug. Dit heeft niets met de spieren te maken, maar eerder met het kapsel, banden en hoe je gewricht is opgebouwd.
Ik zeg niet dat het zo is, want ik heb je niet gezien.

Je lichaam past zich aan hoe jij het gebruikt. In principe ligt het er niet aan dat jij ook hockey doet. Want je traint je lichaam op 2 manieren (dat is goed!) Bij hockey train je kracht en snelheid, terwijl je met ballet lenigheid traint. Het zou in principe gewoon in balans moeten zijn.

Ik raad je aan om naar de fysiotherapeut te gaan met jou probleem (ik weet niet of je dat al gedaan hebt.) En die kan jou precies vertellen na een onderzoek wat er precies met je is en of het te verhelpen is en wat je eraan kan doen. Rekken heeft namelijk maar tot een bepaalde hoogte zin. Hij zou je meer oefeningen mee kunnen geven dan alleen rekken.