Ik heb de laatste tijd erg last van het euvel dat mijn oren steeds dicht ploppen.Als ik er dan even druk op zet is het even over.Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Misschien duik jij, of zwem jij veel onder water? Of ben je chronisch verkouden?
Amadea
11 jaar geleden
Het heeft in elk geval te maken met jouw buizen van Eustachius. Maar je zult meer over jezelf moeten vertellen om ons te kunnen laten raden waarom jij daar last van hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zwem nooit,en heb pas sinds 2 weken hier last van.Wel ben ik meer dan de helft van het jaar verkouden,en dat al zo lang ik me kan herinneren

Het beste antwoord

Dat is het gevolg van ophoping van oorsmeer onder in de gehoorbuis. Het oorsmeer heeft zich dan aan de wanden vastgezet en laat nog maar een heel klein gaatje open in de verbinding tussen het trommelvlies en de buitenwereld. Soms valt dan ook dat gaatje dicht: je bent dan flink doof aan dat oor. Als je van buitenaf dan wat drukt op het oor kan het weer open gaan staan...PLOP. Je hoort weer!

Als je daar niets aan doet dan zal het steeds vaker gaan voorkomen dat je oor "dichtvalt". En wordt het steeds moeilijker om het oor ook weer open te krijgen.

Wat je er aan kunt doen is een beetje lauwwarme slaolie in het oor te gieten en dat enige tijd er in laten zitten. Sluit de gehoorgang af met een watje en laat dat een uur of twee zitten. Herhaal dan de behandeling.
De slaolie maakt het aanwezige oorsmeer zacht en lost het een beetje op.
De natuur doet de rest en zorgt voor de afvoer van het overtollige smeer.

Je kunt ook "Earex" kopen bij de drogist. 'n Paar druppels in het oor en ook weer even tijdelijk ( 'n paar uur) afsluiten met een watje.

Mocht dat allemaal niet helpen dan, naar de huisarts. Deze kan het oor uitspuiten. Dat doet hij met lauwwarm water en een grote pompspuit. Maar ook dan is het wel belangrijk dat je het oor eerst zelf voorbehandeld hebt met de slaolie om het oorsmeer zacht te maken. Anders krijgt ook de dokter het er niet uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit je oren laten uitspuiten of zelf aan de slag net sla olie!!! Dat maakt allemaal meer kapot dan dat het goed doet (ook dat uitspuiten)! Daarnaast 'trigger' je net het uitspuiten je oor om weer sneller nieuw oorsmeer aan te maken waardoor je weer sneller een prop krijgt. Even langs de kno arts en met een lange pincet wipt hij de prop er zo uit. Een bijkomend voordeel: je voelt daar totaal niets van!
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had bij mij al gauw resultaat.Bedankt voor de tip.