Kun je van drie uur lang te harde muziek blijvende gehoorschade oplopen?

Ik was vorige week vrijdag in een uitgaansgelegenheid waar de muziek erg hard stond. Ik was daar maar 3 uur , maar elke nacht als ik in bed lig, hoor ik toch nog een soort piep in mijn oor.Ik hoor het alleen in het rechteroor.Kan ik in die tijd blijvende gehoorschade hebben opgelopen, of trekt het geluid nog we en moeten de trilcellen zich gewoon herstellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Amadea
11 jaar geleden
Was het de eerste keer dat jouw oren aan dergelijk geluid werden blootgesteld? Dan heb je redelijke kans dat het nog herstelt. Maar hoe vaker het gebeurt, hoe groter de kans dat de schade blijvend is.
Volgende keer beschermende oordopjes dragen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was de eerste keer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik drukte al op reactie plaatsen , Ja, het was de eerste keer, normaal ga ik niet naar die feesten.Als het toch een keer voorkomt ga ik meteen de partyplugs in de oren stoppen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan zeker! En herl plotseling zelfs. Achteraf besef je pas vaak hoe hard de muziek stond. In princiepe is elke piep die je hoort door te harde muziek een teken van overbelasting van het oor, de kans op permanente gehoorschade is dan erg groot! Ik heb zelf ook gehoorbeschadiging in de hoge tonen en heb elke dag een piep in mijn hoofd , het houd nooit op. Het begon met een korte piep en het werdt steeds langer tot het niet meer wegging. Zet je muziek dus nooit te hard want dit wil jij vast ook niet?

Het beste antwoord

Ja, de kans dat je permanente schade hebt is reëel. Soms trekt het nog bij. Maar voortaan zul je altijd gehoorbescherming moeten gebruiken, anders wordt je leven een hel, want een tinnitus is niet niks.Hou dus altijd oorstopjes bij de hand en gebruik ze ook. Bij de apotheek hebben ze hele fijne.
Kortgeleden was ik in het Muziektheater en zag daar een opera. Er werd daarbij heel hard op aambeelden gehamerd. Ik zag dat vrijwel alle musici tijdens het spelen snel oorstopjes in deden. Hadden ze dat niet gedaan, dan konden ze hun carrière wel vergeten.
Wees zuinig op je oren, je kunt ze niet vervangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit kan inderdaad het gevolg zijn van drie uur te luide muziek.

Een gehoorbeschadiging is overigens al mogelijk bij elke blootstelling van harde geluiden en kan al ontstaan bij over vliegende vliegtuigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij hogere geluidsniveaus moet de periode van blootstelling korter zijn om permanente beschadiging van het oor te voorkomen. Bij 3 dB toename van het geluid (dit is een factor 2), mag de periode slechts de helft zijn, dus bij 83 dB(A) is maximaal 4 uren toegestaan.

Vergelijking
80 dB = 8 uur blootstelling
83 dB = 4 uur blootstelling
86 dB = 2 uur blootstelling
etc..

Een gemiddeld Q-dance, B2S, etc. feest is al gauw boven de 95 dB. Wat dus inhoud dat je maar heel even in deze geluid omgeving mag zijn al wil je 0,0 problemen aan je gehoor oplopen. En dan heb ik het nog niet eens over 10 meter zone rondom de huge speakers op feesten.

Bescherming
Er zijn meerdere soorten beschermingen:
1. oorkappen
2. oorpluggen
3. oorproppen
4. otoplastieken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in aanvulling op voorgaande antwoorden:

ja, je oren zijn heel kwetsbaar, dus het kan en is zelfs zeer waarschijnlijk.

als het nu een week geleden is en je hoort nog steeds een piep, lijkt me heel raadzaam om niet alleen in het vervolg goede oordopjes bij je te hebben (2 paar, reserve, je weet nooit), maar afgezien van ons antwoord, je oren te laten checken bij de huisarts, deze kan bepalen of je werkelijke schade aan je oren hebt opgelopen.

dus zo snel mogelijk even een afspraak maken of langsgaan is heel verstandig, je hebt er maar 2, oren bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sinds ik een concert van Fleetwood Mac in 1996 heb bezocht, wat veel te hard was voor de ruimte waarin werd gespeeld, heb ik gehoorschade opgelopen. Buiten dat mijn gehoor minder is, hoor ik als het stil is ook nog eens het geluid van fluittonen, glasgerinkel en krekels door elkaar.
Mijn advies aan iedereen: neem altijd oordopjes mee (soms worden ze gratis aangeboden of tegen een schappelijke prijs), je merkt namelijk achteraf pas dat je minder hoort en dan is het te laat.
Een duidelijk teken is de fluittoon die je hoort na een concert. Zeker als je daar de volgende dag nog last van hebt...