hoelang duurt bloedonderzoek naar de aanwezigheid van ana?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ana??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ana ? Is dat een ziekte ?
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat is dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het graag van vraagsteller willen horen....

Antwoorden (4)

De enige ziekte die ik kan vinden die zo genoemd wordt is anorexia nervosa (en dan alleen in de walgelijke context : "pro-ana"). Die is echter niet aan te tonen in je bloed, omdat het om een psychische stoornis gaat.

Wel kun je in je bloed op een gegeven moment ernstige tekorten van diverse voedingsmiddelen zien, maar dan zie je aan de buitenkant ook wel dat er al van alles mis is. Als een soort reality-check voor de patient echter zou het zijn nut eventueel kunnen hebben : "zo slecht sta je er voor, en dat zijn de gevolgen". Een dergelijk onderzoek zou ongeveer 24 uur in beslag nemen ; niet langer, want er hoeft niks op kweek, alleen maar analyse.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als ik kijk op de pro-ana-website trouwens, wordt daar het woord "ana" gebruikt voor een nog veel zieker verschijnsel : daar maken ze onderscheid tussen anorexia als een ziekte die je overkomt, en ana een keuze, een lifestyle, een normale gezonde optie.

Daarmee wordt de suggestie gewekt dat je volkomen normaal bent als je ongezond mager wilt worden, en geen ernstig risico zou lopen op deze dodelijke aandoening.
Ik durf de stelling wel aan dat je dan feitelijk al net zo ziek bent als wanneer je daadwerkelijk slachtoffer bent van anorexia. Iets goeds kan er op geen enkele manier van komen, en de disclaimer voor je binnenkomt is gewoon een lachertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt niet Marleen, Bij reumatische auto-immuunziekten zijn verschillende antistoffen in het bloed te vinden, bijvoorbeeld ANA of CRP.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er geen link van gevonden ; alleen dit "ana" en tientallen links naar allerlei organisaties, van All Nippon Airways tot the American Numismatic Organisation. Maar als vraagsteller iets anders bedoelt, horen we het graag van haar. Dan haal ik mijn antwoord gewoon weer weg. De vraag moet wel duidelijk zijn. En ja, dat ik een afkorting in hoofdletters schrijf en hier dus geen afkorting in lees, kan mijn afwijking zijn.
Volgens mij kan dat bloedonderzoek binnen een uur plaatsvinden. Bij het testen naar ANA (antinucleaire antistof) worden bepaalde epitheelcellen blootgesteld aan serum van de patiënt, en daar worden fluorescerende antistoffen aan toegevoegd. Als deze onder een fluorescentiemicroscoop waarneembaar zijn, is de test positief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, kijk:
ANA
Ook wel bekend als: antinucleaire factor, ANF
Officiële naam: antinucleaire antistoffen

De meeste bloed onderzoeken nemen zo'n 2 dagen in beslag.
Ik vermoed dat het aantonen van Ana niet veel langer zal duren.

Hier een link naar de site waar uitgelegd wordt wat er getest wordt:
http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php?id=139
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. En volgens mij is dat vaker met antistoffen bepalingen zo. Van de schildklier auto-antistoffen weet ik het zeker. Dat sommige maar 1x per week bepaald worden.
De bepaling duurt wel vrij lang. Uit mij herinnering was het ergens tussen 1-2 weken.

Toegevoegd na 17 minuten:
Als ANA (antistof tegen celkernen) negatief is, is de uitslag er misschien sneller.

Als ANA positief is, volgt meestal verder onderzoek voor welke delen er antistoffen zijn, zoals bijvoorbeeld anti-DNA.

Dat geeft dan aanwijzingen of er mogelijk sprake is van auto-immuunziekten.