Waarom krijg je soms na het (avond) eten ineens hele erge buikramp?

soms heb ik dit wel eens na het avondeten, terwijl ik dan helemaal niet teveel heb gegeten of te vet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat zou kunnen komen door bepaalde voedselsoorten die je eet, of bijvoorbeeld doordat je je eten niet goed kauwt. Het is voornamelijk afhankelijk van waar de pijn precies zit, er zijn heel veel mogelijke oorzaken voor buikkramp na een maaltijd.

Grote brokken voedsel zijn moeilijk te verplaatsen, en als je daarbij een lichte obstipatie hebt, kan het zijn dat de darmen extra moeite moeten doen om het voedsel te laten passeren. Dat kan pijn doen.

Waar in de buik zit de pijn precies?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Darmkrampen kunnen door heel veel dingen ontstaan, hieronder enkele mogelijke oorzaken:
- het voedsel niet goed kauwen
- te weinig maagzuur
- gluten gevoeligheid
- overgevoelig voor melkeiwitten
- stress of spanning
- allergie voor nachtschades (o.a. aardappel, paprika)
- gebruik antibiotica
- spastische darm
- te weinig lichaamsbeweging
- een te suikerrijk dieet

je darmen kun je helen door:
- weglaten suiker / alcohol / granen / melkproducten
- alleen zure melkproducten nemen als yoghurt
- zeezout en water te drinken
- voldoende (rauwe) groentes nuttigen

Wanneer je darmen gezond zijn, zullen je weerstand en gemoed ook gezond zijn.