Last van terugkerende pijn rondom maag, wat is dit?

Hallo,

Ik ben een jongen van bijna 20 jaar.

Sinds een jaar of 1,5 heb ik om de zoveel tijd een erg vervelende pijn rond mijn maag ( rondom middenrif ).

Dit is in die 1,5 jaar ongeveer 3 tot 4 keer voorgekomen.

Deze pijn kan een paar dagen aanhouden maar is nooit even sterk, en ook lang niet de hele dag, het komt en het gaat.

Warme kruik erop helpt meestal goed, warm douchen ook.

Ook merk ik dat het vaak samen gaat met vaker dan normaal boeren en winden.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en wat ik er tegen zou kunnen doen.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Klinkt als lucht. Dit kan ook pijn veroorzaken, zelfs heftige pijn. Wat mijn advies is; let eens op je eetpatroon als je deze klachten krijgt. Waarschijnlijk krijg je het als je bepaalde dingen eet, waar je darmen waarschijnlijk niet tegen kunnen. Dit kan van alles zijn, van simpele bloemkool of peulvruchten (welke gas veroorzaken) tot lactose of andere intoleranties.

Dus even nagaan wat je hebt gegeten als je er last van hebt, en dan uitproberen, of je het dan elke keer hebt, als je dat specifieke eten eet.

Zelf heb ik allerlei intoleranties, deze veroorzaken dezelfde klachten als jij omschrijft.

Hopelijk heb je er wat aan! Succes met het uitproberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het in anderhalf jaar tijd slechts drie tot vier keer hebt gehad, lijkt me een gluten- of lactose-intolerantie erg onwaarschijnlijk - tenzij je verder nooit gluten of melkproducten eet of drinkt.

Lucht is waarschijnlijk, dat kan je o.a. verminderen door je voedsel goed te kauwen en weinig koolzuurhoudende dranken te drinken.

Wanneer het erger wordt of gepaard gaat met diarree of bloed bij de ontlasting raad ik je aan even langs de huisarts te gaan.