Hoe kan het dat ik niks meer goed kan proeven?

sinds 2 weken proeft alles anders dan daarvoor. Koffie is zout zuurkool maar lichtjes zuur; over het algemeen smaakt alles me gewoon vies. Geen enkele verbetering of verslechtering na 2 weken. Niet ziek geweest, niet verkouden of wat ook. Iemand een idee wat het kan zijn? Iets verkeerd gegeten? Heeft een bezoek aan de huisarts zin? Of trekt het wel weg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn moeder had dur en kwam door een hoge bloedsuiker. Dus misschien toch maar even bij de huisarts langs.

Antwoorden (1)

Een smaakstoornis kan zich op verschillende manieren uiten. Er kan sprake zijn van een afgenomen of verdwenen smaakfunctie. Ook kunnen allerdaagse smaken anders worden waargenomen of is er continu een abnormale of vieze smaaksensatie, zonder dat er een smaakstof wordt ingenomen. Bij veel smaakcomponenten, zoals chocolade, koffie en aardbei, is de primaire component een reukwaarneming. Door kauwen komen reukstoffen vrij die bij uitademing via de neuskeelholte het reukorgaan bereiken. Bij de klacht ’verminderde smaak’ moet altijd gedacht worden aan een reukstoornis.