Is het normaal dat na 1 jaar gebruik van Zantac en daarna nog 2 maanden omeprazol er nog steeds geen verbetering van maagpijn is ?

Huisarts schrijft mij al vijf jaar bromazepam voor waarbij als bijwerking vermeld staat maag en darmproblemen. Misschien ermee stoppen en gedurende een tijdje een speciaal dieet volgen of een homeopatische arts consulteren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zijn de klachten waarvoor je deze maagzuurremmers hebt gekregen? In veel gevallen van "last van maagzuur" is de oorzaak juist maagzuur dat niet zuur genoeg is. (dus te weinig maagzuur)
Daarom komen mensen die aan de maagzuurremmers zitten er vaak nooit meer vanaf. Zonder de ik je klachten/diagnose weet is het lastig antwoord te geven, maar ik gok dat ik met de maagzuurremmers zou stoppen.
Een dieetadvies heb ik er waarschijnlijk ook nog wel bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je het vermoeden dat je klachten samenhangen met je voedingspatroon? Dan is het geen verkeerd idee om eens helemaal met de maagzuurremmers te stoppen en een eliminatiedieet te volgen.

Het beste antwoord

Beste Diano,

Het lijkt me zeker normaal dat je op deze manier maagpijn houdt en geen verbetering krijgt bij je maagklachten. Dit omdat je aan symptoombestrijding doet. Pillen zijn vaak een tijdelijke oplossing, maar helpen niet de oorzaak weg te nemen of te onderzoeken.

Je hebt ergens pijn, nu bijvoorbeeld in je maag, dan doe je er een pil in (hier een pil die de maagzuur remt) Maar er was in de eerste plaats een reden/oorzaak waarom je maag de behoefte voelt om extra zuur aan te maken.

Nu lees ik dat je al wat jaren bromazepam slikt, dit lijkt me een afhankelijkheid aan een symptoombestrijder, word het niet eens tijd dat je het heft in eigen handen gaat nemen en gaat leren kijken naar de oorzaak en kern van je problemen? Hierbij is een homeopatisch arts 1 manier. Een goeie acupuncturist zou ook een aanrader zijn om je lichaam in balans te krijgen en daarnaast een fijne coach die je kan begeleiden in je processen om beter naar je lichaam te gaan luisteren. Je lichaam heeft je hierin wat te vertellen. Pijn is eigenlijk het aan de deur kloppen van je lichaam, he luister even... ik wil aandacht hier.. hier is een probleem...

Je kunt eventueel je voeding ook dusdanig aanpassen zodat je maag wordt ontlast. Biogarde yoghurt is een natuurlijke aanrader bij een zure maag. elke keer als je dat voelt, even een bakje biogarde. Met banaan bijvoorbeeld (is ook ontzurend) Gewone yoghurt is weer erg zuur. Je kunt zelf beginnen met een zuur base balans in je voeding te creeren. Hierbij probeer je dus het eten van zuurvormende voeding te verminderen. Je zal dit direct kunnen gaan merken aan je maag en algehele gezondheid. Zie de lijst onderaan deze site en kijk welke voedingskeuzen je meestal maakt.

http://www.vanderpigge.nl/3-webpages/folderrek/36-zuur-base-evenwicht

Mocht je hulp willen bij het leren luisteren naar je lichaam dan kan annemarie tjerkstra je daar goed bij helpen. succes M
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

homeopaat heeft bij mij alle problemen met mn maag stukken verbeterd, wat reguliere huisarts alleen maar erger maakte met dit soort pillen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je klachten "normaal" zijn weet ik niet: voor jouw lichaam kennelijk wel.
Misschien is stoppen met de medicatie en een andere voeding te gaan gebruiken een goed idee, maar nooit stoppen met medicijnen zonder overleg met je behandelend arts.
Je zou kunnen kijken, of je je voeding moet aanpassen, eventueel in overleg met een diëtist.
Als je al zo lang problemen hebt, dan lijkt het me sowieso heel goed met je behandelend arts te overleggen of een second opinion aan te vragen bij een andere arts.