Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 100 verschillende aandoeningen aan gewrichten pezen en spieren.
De meeste vormen van reuma zijn niet te genezen.
Wat voor jou de prognose van de reuma is, is dus hier niet te beantwoorden, die vraag zal je beter aan je arts kunnen stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leven met reuma
De lichamelijke gevolgen hebben grote impact op het dagelijks leven van mensen met reuma en hun omgeving. Simpele dingen zoals een brief openen of een sms sturen lukken vaak niet meer door de pijn en stijfheid. Sommige dagen ook weer wel, want reuma is erg grillig. Dit maakt het voor mensen met reuma moeilijk uit te leggen. Mede daardoor verliest een flink aantal mensen met reuma
werk en inkomen.
>>>Reuma hebben betekent ook een kortere levens-verwachting dan die van gezonde mensen. Feiten die er niet om liegen.

Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 100 aandoeningen aan gewrichten, spieren en pezen.
In Nederland hebben ruim 2,3 miljoen mensen een reumatische aandoening. Jong en oud, ook kinderen.
Zij leven dagelijks met pijn en stijfheid als gevolg van
hun ziekte. De meeste vormen van reuma zijn behandelbaar maar niet te genezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord op je vraag: nee, reuma gaat niet over. Het verbaast me wel dat je deze vraag stelt. Ik lees hierin dat je niet goed bent voorgelicht of toen je de diagnose kreeg het niet echt goed tot heb laten doordringen.
Mocht je nog extra advies willen dan kun je naar je huisarts en eventueel reumatoloog voor leefstijladviezen. Ook de fysio kan je adviseren wat handig is qua bewegen. Succes met alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals je in de andere antwoorden hebt gelezen zijn er heel veel verschillende soorten reuma.
En sommige vormen kunnen wel overgaan (weke delen reuma bijvoorbeeld).

Als je echter een chronische vorm hebt met ontstekingen dan is de kans niet groot dat de ziekte verdwijnt. Wel zijn de medicijnen van tegenwoordig zo goed dat je met een milde vorm lang stabiel kunt blijven.
Een levend voorbeeld hiervan is televisiepresentatrice Anita Witzier, die een tijd zeer veel last heeft gehad van reuma in vooral haar kniegewrichten, maar er nu nauwelijks meer last van heeft. Wel gebruikt ze een dagelijkse onderhoudsmedicatie, en beweegt ze regelmatig.

Lees er meer over op bijgaande websites..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Carnalito,

De reguliere overtuiging en aanneming is dat reuma niet over kan gaan. Daarentegen heb ik een tante gehad die haar reuma heeft weten te overwinnen, zeg dus nooit nooit.
Wat belangrijk is is te gaan kijken naar de ziekte zelf, hierbij is het belangrijk te begrijpen dat er vaak een onderliggend thema aan elke ziekte zit verbonden. Nu heeft reuma vaak met het thema zorgen voor anderen te maken, klaarstaan voor anderen. Verder heb ik dit proces zelf niet ondergaan, maar meer hierover kun je lezen in het boek : De zin van ziekzijn, door Rüdiger Dahlke , en ziekzijn signalen van de ziel. Je kunt hier je eigen ontdekkingen doen, over hetgeen je ziekte jouw te vertellen heeft.

Verder zou ik je als voedingsdeskundige aanraden zeer goed met het zuur base evenwicht in je voeding om te gaan. Dit houdt in dat je verzurende voedingsmiddelen minder gaat eten en voedingsmiddelen die een basisch overschot in je lichaam achterlaten te verhogen. Hierbij voorkom je extra opslag van zuren in je lichaam, daar je gewrichten bij jou de gevoelige plekken zijn.

kort gezegt, te veel zuren in het lichaam kunnen westerse ziekten versnellen.
Algemeen gesteld zijn dierlijke producten zuurvormend en plantaardige producten basevormend. Vruchten en groenten spelen een belangrijke rol in het zuur-base-evenwicht. Zij leveren basevormende mineralen en onttrekken geen basevormende mineralen aan onze weefselvloeistof. Weefselverzuring wordt dus met vruchten en groenten tegengegaan. Bovendien hoeft het compensatiemechanisme om het pH-gehalte in het bloed te normaliseren niet in werking te treden. Gezonde voeding moet meer basisch zijn.

Sterk zuurvormend voedsel:
Vlees, vis, ei en soja(producten)
Zuurvormend voedsel:
Peulvruchten, ook pinda’s, granen, kaas.
Zwak zuur/ zwak basevormend voedsel:
Kwark, noten, zaden, roomboter, olie.
Basevormend voedsel:
‘Vloeibare’ melkproducten (melk, karnemelk, yoghurt, Biogarde).
Sterk basevormend voedsel:
Groente, fruit, aardappelen. (bananen, avocado, komkommer, bieten)

Ik zou je zeker bietensap aanraden, dit is het meest ontzurend en daarnaast bananen en komkommer. Probeer het lekker te maken voor jezelf met fruit/groente shakes. Wellicht kun je snel verbetering ervaren!

Onderaan deze site, vind je een overzichtslijst van zure en basische voeding succes!

http://www.vanderpigge.nl/component/content/article/3-folderrek/36-zuur-base-evenwicht