Wat bedoelen ze met 'Het is goed voor je weerstand als je ziek wordt?'

Omdat ik toch om de haverklap wéér ziek ben (18 jaar)..?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
slaap je wel genoeg en eet je gezond?

Het beste antwoord

Als je die redenering consequent doortrekt dan kun je maar beter voortdurend ziek zijn om gezond te blijven. Het is dus eigenlijk een dwaze redenering. Voor jonge kinderen is het een ander verhaal. Het kan wel goed voor de weerstand zijn om met micro-organismen geconfronteerd te worden maar daar hoeven ze nog niet ziek van te worden, op kinderziektes na. Die kunnen over het algemeen beter op jonge leeftijd doorgemaakt worden omdat ze op latere leeftijd met meer complicaties kunnen verlopen.

Als je vaak verkouden, grieperig of anderszins in de lappenmand verkeert zou je een weerstandsprobleem kunnen hebben. Dat kan vele oorzaken hebben, variërend van voedseltekorten of allergieën tot geestelijke of lichamelijke stress. Dat wordt dus zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, een dwaze redenering maar gewoon iets wat je kan zeggen om het zo te laten lijken dat je nog ergens voordeel van hebt als je vaak ziek bent. Dus: het slaat nergens op en komt uit de volksfabeltjes: ziek zijn is goed voor de weerstand! Alsof je witte bloedlichaampjes constant aan het werk moeten zijn om hun werk goed te kunnen doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je al uitgebreid je bloed laten onderzoeken ?
De ziekte van Pfeiffer .b.v kan heel wat lichamelijke klachten geven, of misschien een tekenbeet of Herpes Moet wel een uitgebreid bloedonderzoek zijn. ook Diabetes gelijk laten onderzoeken.
Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo lieve mensen :D ! Bedankt voor de nuttige informatie ! Ik leef sinds 2 weken erg gezond met eten en drinken, sporten maar slapen kan nog wel wat beter. Ik slaap nu ongeveer 2/3 x per week maar 6 uur in de nacht omdat ik het zo druk heb en stress ervaar. Ik heb een algemeen bloedonderzoek laten doen laatst (ook diabetes) maar daar kwam niks uit. Ik loop wel bij de GGZ en dat is wel best heftig terwijl er nog niks is behandeld (alleen de gesprekken al).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Inderdaad!
Met kleine aanvulling. Mogelijk zou de uitspraak 'het is goed voor je weerstand om ziek te worden" vooral van toepassing kunnen zijn op kleine kinderen. Dat daar dus de uitdrukking historisch gezien best eens vandaan kunnen komen. Ziek worden, zou voor de ontwikkeling van het immuunsysteem (het leren door infecties) in de eerste jaren van het leven wel eens veel belangrijker kunnen zijn dan men vroeger al dacht. Enorm interessante lezing over vooral ook het immuunsysteem en psychiatrische (auto-immuun) ziektenbeelden (zie link hieronder):
http://www.sg.uu.nl/2011/02/09/lichaam-en-geest/ De (verstoorde) ontwikkeling van het immuunsysteem zou mogelijk straks op te sporen zijn en hopelijk dan in de toekomst te sturen in de goede richting.. Mooi onderzoekswerk

Andere antwoorden (5)

Als jij om de haverklap ziek bent, dan heb je blijkbaar een slechte weerstand. Elk virusje krijgt bij jou een kans om toe te slaan. Door die weerstand te verbeteren herstel je sneller, en word je minder vatbaar voor volgende ziektes. Zorg voor voldoende voedingsstoffen, vitamines en mineralen, zodat je sterk(er) wordt!
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan best kloppen maar wat bedoelen ze dan met die uitspraak? Sommige mensen zeggen namelijk echt dat je minder snel ziek wordt als je het veel bent geweest maar ik merk er niks van. Voorderest ben ik sinds 2 weken enorm gezond, iedere dag hardlopen en goed eten dus dat kan het niet zijn. Bedankt voor je antwoordt!
Wat ze ermee bedoelen is dat het soms goed is als het lichaam gaat vechten tegen virussen zodat het lichaam zijn weerstand op peil blijft houden.

Denk eens aan een injectie zoals vroeger waarbij je een klein beetje virus krijgt ingespoten. Te Weinig om ziek te worden, maar genoeg om het lichaam bekend te maken met dit virus.
11 jaar geleden
De gedachte hierachter is, dat als je ziek wordt, dat je weerstand zal verhogen, indien jij je lichaam de tijd geeft om te herstellen, met bijvoorbeeld rust en gezonde voeding.

Dat zou er voor zorgen, dat je een volgende keer minder snel ziek wordt, of wanneer je toch ziek wordt, sneller zult genezen.

Indien je echter de symptomen van de ziekte te lijf gaat met medicijnen, zul je het probleem tijdelijk mogelijk wel even oplossen, maar heb je de oorzaak niet opgelost.
En dat zal niet goed voor je weerstandsvermogen tegen ziekte zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de GGZ geeft ook weer stress...en ik herken dat helemaal.
Slaap ook al jaren slecht.en heb die ziekte verschijnselen ook gehad.komt bij mij althans allemaal door stress.
Burn out tot gevolg, ben ook hooggevoelig, dus overgevoelig voor prikkels en overbelasting.
Drink nu slaap thee en luister op mijn mp3 voor het slapen gaan naar ROY Martina.echt een aanrader zie bron.
je kunt hem kopen maar ook lenen bij de bieb
Ik ben geen zwever.,maar het heeft enorm geholpen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een uitdrukking die zo gebruikt wordt in de volksmond, een dooddoener, die nergens op gebaseerd is; Als je ziek wordt, is dit juist een teken van een verminderde weerstand, zeker als je regelmatig ziek bent. Weinig tot nooit ziek zijn, is juist een teken van een goed functionerend immuunsysteem en bijbehorende weerstand.