Ik heb moeite met diep in ademen. Hoe kan dit?

Als ik diep inadem kan ik niet verder met inademen, en voel ik gewoon dat ik lucht te kort kom. Hoe kan dit?

Ik heb vroeger astma gehad (ben ik denk ik overheen gegroeid, want heb geen ''puf'' meer).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoogtijd voor een bezoek aan de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sport je wel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou naar de huisarts gaan. Mijn moeder had ook moeite met ademen en uiteindelijk ligt ze nu in het ziekenhuis aan de zuurstof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@elicrates: Vind jij elke dag 1,5 - 3u zwemtraining genoeg sporten?:P Ik ben namelijk een topsporter ;). Deze klachten werken trouwens niet echt mee, met de sport wedstrijdzwemmen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is dat wel te veel. Je longen kunnen bv geïrriteerd raken van het chloor water. Echt langs de huisarts gaan hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zwem nu al 8 jaar, waarvan zo'n 6 jaar op dit niveau. Ik ben hier mee opgegroeid en heb er nog nooit last van gehad, dus aan het niet aankunnen zal het niet liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook pas later ergens niet meer tegen.kunnen.

Het beste antwoord

Natuurlijk moeilijk te beantwoorden op basis van dit korte verhaaltje. Zie ook de 'disclaimer' met betrekking tot vragen over gezondheid.

De laatste tijd zie ik in mijn omgeving en werkveld IAZ (Influenza-achtige Ziektebeelden) die met name symptomen vertonen in de gebieden van longen, keel en oren. IAZ zijn dus geen echte griep, maar meer de lichtere verkoudheden. Dat kan meer slijmvorming in je longen veroorzaken, waardoor ook een verminderde longcapaciteit ervaren kan worden.

De enigen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen zijn je huisarts en in jouw geval wellicht de sportarts. Ter voorbereiding kan je je temperatuur opnemen, zodat je kan vertellen of er sprake is van verhoging.