Stel, je eet een avondmaaltijd en voelt je daarna gelijk niet lekker en krijgt buikpijn en diarree. Waardoor komt dat dan?

Bijvoorbeeld bij iets vettigs, dan merk je dat dát ene de diarree geeft. Hoe kan dat dan? Die voeding is dan toch nog niet bij de dikke darm geweest?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets vettigs is nogal breed.
Het kan om het vet gaan, maar bijvoorbeeld ook om lactose als het om room gaat. (of om iets heel anders) Heb je er ook gasvorming bij?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op dat moment niet echt, verder vaak wel ivm prikkelbare darm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft aan dat het soms binnen 10 minuten is.
Dat is wel heel snel en zo snel kan het (voor zover ik weet) niet via de darmen gaan. Binnen een uur na de eerste hap kan wel via de darmen gaan. Gasvorming komt meestal doordat bacteriën in je darmen stoffen gaan verteren die je lichaam zelf niet verteerd. (o.a. lactose en suikers)
Ook vergisting van suikers kan gasvorming veroorzaken, de oorzaak hiervan kan MSG zijn (=E621, gistextract)
(er zijn meer mogelijkheden maar dit zijn de bekendste) Het zou ook echt alleen door vet kunnen komen, maar dat komt minder vaak voor. Hoewel ik wel twee personen ken die een zeer slechte vetvertering hebben. Als je echt pech hebt is het bij jouw een combinatie, maar als je blijft zoeken denk ik echt dat je er achter kan komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dus het kan wel aan die ene voeding liggen? Dat je met dat eten even moey opletten zegmaar? Of kan t ook zijn dat die voeding mijn spijsvertering extra prikkelen? Heel erg bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga er maar vanuit dat alles kan.
Ik kwam er eerst achter dat het bij mij lactose was, dat scheelde veel, daarna bleek ook soja niet goed te gaan en MSG. Als ik dat maar niet eet, gaat het goed.

Antwoorden (3)

Dan ligt het dus niet aan je darmen maar aan je maag. Die kan al gauw gaan protesteren wanneer iets niet goed valt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als je maag protesteert dan ga je toch overgeven? Ik snap niet zo goed hoe ik dat moet zien zeg maar :)
Amadea
11 jaar geleden
Het hangt van de reden af. Is er iets wat giftig is voor je lichaam binnengekomen, dan is braken de snelste manier om het kwijt te raken. Maar kan jouw lijf iets maar moeilijk verteren, dan verlaat het jou in de vorm van diarree.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, maar waarom binnen 10 minuten, ipv ongeveer 1 dag? Waarom gaat het dan wel snel? Terwijl t dan gewoon wat vettigs is bijvoorbeeld
Amadea
11 jaar geleden
Hoe dat kan weet ik niet, maar het gebeurt bij veel mensen dus is het blijkbaar een normale reactie. Lees hier maar: http://gezondheid.plein.nl/forum/index.php?v=lees&id=45890
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat het de maag is kan je niet zo stellig zeggen, het kan wat met de maag te maken hebben, maar meestal zal het iets anders zijn.
Zoals een lactose intolerantie een overgevoeligheid of een allergie ergens voor, en dat speelt zit af in de darmen.
(in die link gaat het bij wat ik gelezen heb ook om de darmen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen allergie of lactose int.
Een collega van mij heeft een spatische darm. Als zij iets eet waar ze niet tegen kan, kan het zijn dat ze binnen 10 minuten naar de wc moet rennen met buikpijn en diarree. Misschien is het zo dat doordat het maagzuur je voedingsmiddelen afbreekt er toch al stoffen door vermenging met je maagzuur de darmen ingaan en zo krijg je dan een reactie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt doordat het verteringsproces al in je mond begint, er worden al voedingstoffen opgenomen voordat je voedsel in je maag of darmen is, eenmaal in je maag gaat je lichaam daarmee verder en zo kan het dus komen dat je het al heel snel merkt als je iets slechts hebt gegeten.
Dat is best wel slim van je lichaam, zo heeft ie een probleem al gesignaleerd voordat er echte schade is aangericht ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ene kant snap ik het wel, maar als je maag het dus signaleert, waarom is dat eten dan in een veeeel kortere tijd door je darmen heen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken het probleem, ik heb het zelf ook heel sterk bij vet voedsel en bijvoorbeeld als ik buitenshuis heb gegeten. Je lichaam ziet het voedsel als slecht of schadelijk en wilt er zo snel mogelijk van af, net als bij kotsen denk ik?