Kan je na het liften van je baarmoederbanden nog kinderen krijgen?

Als je baarmoeder verzakt is en je krijgt een operatie waarbij ze je baarmoeder weer omhoog liften kan je dan (NA voldoende rust en lange tijd niet tillen zodat het kan genezen) zonder problemen zwanger worden? Of is het dan niet stevig genoeg meer om het gewicht van een baby te houden/dragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K
Amadea
11 jaar geleden
Dat kan je beter met jouw gynaecoloog bespreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea. Dat zal ik morgen doen oke?? Nu heb ik de vraag gesteld en hoop er een waardevol antwoord op te krijgen....
Amadea
11 jaar geleden
Dat antwoord ga je hier vermoedelijk niet krijgen. Of Lies12 moet deze vraag nog aandurven. Want het is echt te specialistisch, en we kunnen jou met verkeerde informatie beter niet van dienst zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, ik werd al een beetje verwacht zie ik. Het is waar dat dit dingen zijn die je echt met je specialist moet bespreken, maar er vallen wel een paar algemene dingen over te zeggen, zoals ik hieronder doe. De details van de operatie, wat dat betekent in jouw geval en voor jouw keuzes, en wat de conservatieve opties zouden zijn, dát zijn natuurlijk dingen die je echt alleen met je behandelend arts kunt bespreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blij dat je toch even langs gekomen bent dan. Mijn vraag is wel degelijk beantwoord nu. Zie hoe makkelijk kan het zijn!
Ik wil geen kinderen meer nee. Daarom ook deze keuze denk ik van mijn gynaecoloog. Ben blij met mijn 4 kids en mijn gezin is idd compleet. Was dus ook een vraag meer uit nieuwsgierigheid. En vragen staat nog steeds vrij. Maar ondanks dat de fabriek dicht is bij ons kan het altijd zo zijn dat we ooit (nee die kans is 0.01%) denken... #5 lijkt ons wel leuk. En ik ben idd nog te jong om hem te verwijderen.
Verkeerde informatie is er nooit. Ligt er helemaal aan wat diegene er ook daadwerkelijk mee doet. Ik dus niks wou het alleen weten.

Het beste antwoord

Zolang de baarmoeder niet is verwijderd maar er alleen geopereerd is aan de 'ophanging' van de baarmoeder, heeft de operatie geen invloed op je kansen om zwanger te worden, in principe zou je dit ook gewoon kunnen. Het is alleen weinig zinvol om zo'n operatie uit te laten voeren wanneer je nog een kinderwens hebt, omdat een zwangerschap en bevalling het effect van de operatie volledig teniet zullen doen.

In principe zal een gynaecoloog ook niet opereren aan een dergelijke verzakking bij een vrouw die nog een kinderwens heeft. Na de operatie is het advies bij niet-gesteriliseerde vrouwen dan ook om zeer strict te zijn met anticonceptiemiddelen. Meestal wordt een dergelijke operatie uitgevoerd bij vrouwen die in of na de overgang zijn. Bij jongere vrouwen met veel klachten door een verzakking wordt het ook wel gedaan, maar dan alleen wanneer een vrouw het idee heeft dat haar gezin compleet is.

Bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd die nog een - al dan niet latente - kinderwens hebben, wordt het liefst conservatief behandeld. Dat wil zeggen: niet-operatief. De klachten kunnen soms al flink verminderen met behulp van leefregels en met therapie bij een gespecialiseerde bekkenbodemtherapeut, en ook een steunpessarium wordt vooral gebruikt bij deze groep vrouwen. Je kunt trouwens gewoon zwanger worden met een verzakking, alleen kan het wel zijn dat tijdens de zwangerschap bepaalde klachten toenemen. Maar in principe zijn er geen extra risico's als je met een baarmoederverzakking zwanger wordt. Het beleid van gynaecologen is dan ook om conservatief te behandelen tot een vrouw geen kinderwens meer heeft of in de overgang komt, om dan bij aanhoudende klachten alsnog een operatie uit te voeren.

Het is dus niet dat je niet meer zwanger kúnt worden na zo'n operatie, maar dat het weinig zinvol is om de operatie uit te laten voeren als je nog zwanger wilt worden.