30 minuten niet/amper bij bewustzijn, is dit flauwvallen of bewusteloos?

Eventjes geleden was ik flauwgevallen/bewusteloos geraakt. Van mijn omgeving hoorde ik dat het ongeveer 30 minuten heeft geduurd voordat ik een beetje bij kennis was. Normaal gesproken ben je hooguit 2 minuten weg als je flauwvalt. Wel, hoorde ik soms iets in die 30 minuten, maar ik 'viel' vaak weer weg.
Hoord het dan bij flauwvallen of is dit bewusteloosheid? En wat kun je op zo'n moment het beste doen? Ze geven me namelijk telkens te eten, ondanks dat ik niet/amper kan slikken. Dit lijkt mij niet heel verstandig. Aangezien dit vaker bij mij voorkomt, hoop ik dat ik wat meer duidelijkheid kan krijgen!

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.4K
Amadea
11 jaar geleden
Lijkt het jou niet verstandiger om het door een arts te laten onderzoeken, en de oorzaak ervan (indien mogelijk) te genezen?

Het beste antwoord

Een kenmerk van flauwvallen is dat je kortdurend bewusteloos raakt. Het sluit elkaar dus niet uit, maar gaat hand in hand. Echter: normaal gesproken kom je na flauwgevallen vrij snel weer bij. Als dat niet het geval is, moet er altijd verder worden gekeken. Het kan zijn dat je dan niet flauw bent gevallen maar dat er iets anders aan de hand was wat de bewusteloosheid veroorzaakte, maar het kan ook zijn dat de oorzaak voor het flauwvallen een oorzaak is die zich niet gemakkelijk en snel herstelt.

Iemand die flauwvalt bij het zien van bloed, krijgt een bloeddrukdaling waardoor de hersenen te weinig zuurstof krijgen en iemand het bewustzijn verliest. Hierdoor valt ook de spierspanning weg, zodat hij op de grond landt. Zodra hij horizontaal ligt komt echter vrij snel weer genoeg bloed en dus ook genoeg zuurstof bij de hersenen, en iemand is dan snel weer bij. Dan iemand die flauwvalt doordat hij uitgedroogd is: door de uitdroging daalt de bloeddruk, en op den duur kan het hart niet meer voldoende bloed naar de hersenen pompen. Hij verliest het bewustzijn, en valt op de grond. De hersenen krijgen dan wel meer zuurstof door de horizontale houding, maar de bloeddruk blijft laag. Het flauwvallen is slechts een tijdelijke 'oplossing', en het kan gebeuren dat zodra iemand rechtop probeert te komen, hij opnieuw flauwvalt.

Je schrijft in de reacties dat je een eetstoornis hebt, en dat dit ook de reden is dat mensen je proberen eten te geven terwijl je - deels - bewusteloos was. Hoe goed dit ook bedoeld zal zijn, het is levensgevaarlijk om iemand eten of drinken te geven die niet goed bij is. Stelregel is dat pas als iemand zelf het glas vast kan houden, drinken veilig is. Vertel dus aan je omgeving dat ze dit niet moeten doen.

Maar je eetstoornis is hoogstwaarschijnlijk wél de oorzaak van je flauwvallen, en grote kans dat het ook verklaart waarom je zo lang in die bewusteloosheid bleef hangen. Door uitdroging en een onbalans in je elektrolyten kunnen niet alleen klachten als vermoeidheid, slapheid, lage bloeddruk, duizeligheid en flauwvallen voorkomen, maar ook kunnen er levensgevaarlijke hartritmestoornissen door ontstaan. Als je nog niet ook onder medische controle staat vanwege je eetstoornis, dan moet je er echt voor zorgen dat je arts zo snel mogelijk een bloedonderzoek laat doen en een ecg (hartfilmpje) laat maken. Daarnaast moet je natuurlijk voor je eetstoornis behandeld worden, maar ik hoop natuurlijk dat dit al het geval is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij flauwvallen kom je normaal gesproken binnen een paar minuten weer bij. Een half uur buiten kennis valt eerder onder bewusteloosheid. Het is absoluut niet verstandig om jou dan iets te laten eten of drinken, omdat je je spieren niet beheerst kan je dit niet goed weg slikken en bestaat het gevaar dat je stikt. Dus dat had je zelf ook al goed bedacht. Ben je al eens naar de huisarts geweest? Ik zou sowieso eens bloeddruk laten meten en dit bespreken. Er kunnen diverse oorzaken zijn voor "wegvallen" en het is belangrijk te weten waar je aan toe bent.