Wat moet ik doen? Wonden gaan open..

Ik heb dus zoals
Ik vaker vragen heb gesteld 30
Augustus geopereerd.
Om precies te zijn aan een
Buikwandcorrectie..

Vrijdag hebben ze hechtingen verwijderd.. Eentje vergeten. Maar dat is nu een geluk geweest.

De wond is op meerdere plaatsen open aan het gaan..
Vanmiddag de eerste, nu ongeveer twee centimeter verder een stuk van ongeveer twee centimenter open.
En er is nog een plekje open..

Wat heb ik gedaan;
Hechtstripje geplakt op diverse plekken. Maar ik word alleen
Banger van..
En weet ik niet waardoor het komt.
Houd me wel aan de leefregels.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou calendulan erop kunnen smeren zolang het open is en een pleister erop. Ook veel schoonmaken. Calendulan gebruik ik zelf veel voor alles. Ook voor open wonden. Bel wel zo snel mogelijk je huisarts of een dokter. Als het gaat ontsteken ben je verder van huis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor jullie reacties! Ik heb nog geen verhoging.. En ik denk dat het ook niet spoedeisends genoeg is.
Morgen ochtend zo snel mogelijk bel
Ik. Mocht er toch vannacht verandering in komen.. Beroerd voelen enz dan is het ander verhaal. Dank jullie!!

Het beste antwoord

Dit is echt heel vervelend, op zo'n plaats en na zo'n operatie. Je wilt natuurlijk niet na alles nog eens wondgenezingsproblemen en brede littekens krijgen. Ik begrijp je angst wel. Mogelijk was het beter geweest als de hechtingen iets langer waren blijven zitten, maar ook dat kun je vantevoren niet zien: bij de één moeten ze vlotter dan anders verwijderd worden omdat de wond snel geneest en de hechtingen muurvast in de huid gaan zitten en soms zelfs al vanzelf eruit zweren, terwijl bij een ander de hechtingen beter veel langer kunnen blijven zitten. Omdat je niet verder kunt kijken dan de oppervlakkige genezing van de huid, kun je ook niet echt zien of de hechtingen al verwijderd kunnen/moeten worden of niet. Er worden dus standaarden en gemiddelen gehanteerd, en helaas zijn die niet altijd op iedereen van toepassing. En bedenk wel: juist op de buik heb je een heel groot risico op problemen met de genezing en uiteindelijk ook hypertrofische (brede, rode en verdikte) littekens. Dat komt o.a. doordat de littekens boven een aantal grote spieren zitten, en hoe goed je je ook houdt aan leefregels: je kunt nooit voorkomen dat er druk komt te staan op een buikwond. Soms heeft dat dit soort vervelende gevolgen, maar dat ligt niet aan jou.

Dat allereerst, maar daar heb je voor nu natuurlijk weinig aan. Helaas kun je zo'n wond niet opnieuw hechten, dus wat dat betreft is het vooral een kwestie van de schade zoveel mogelijk beperken. Ik zou ook hechtstrips gebruiken inderdaad, om te voorkomen dat de wondranden teveel gaan wijken en de wond nog groter wordt. Daarnaast morgen meteen je huisarts bellen, en liefst zo snel mogelijk een afspraak (laten) regelen op het spreekuur van de plastisch chirurg. Je arts kan een antibioticazalf voorschrijven waarmee je in elk geval het risico op een wondinfectie enorm beperkt, en indien nodig kan ook gestart worden met tabletten antibiotica. Daarnaast kan met hechtstrips en soms ook met elastische verbanden voorkomen worden dat de wondranden teveel gaan wijken. Als de wond eenmaal dicht is, zou je kunnen vragen om een siliconenpleister om de wondgenezing te ondersteunen en hypertrofie en het verbreden van de littekens zoveel mogelijk tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super antwoord weer!!! Morgen ochtend ben ik de eerste die aan de telefoon hangt!
Fijn dat je mijn angst inziet!
Het is zo'n gevoelig plekje dus wil echt niet met de gebakken peren zitten. Ik laat me denk ik ook noet afschepen door een verpleegkundige na te laten kijken.. Wil gewoon dan
Wel een plastisch chireurg zien. Dank voor de tips en antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima uitleg en antwoord van Lies12 +
Maar vooral arts raadplegen. En bedenk dat het afdichten van een wond die niet goed geneest veel erger kan zijn, want dan kan een interne infectie ontstaan, en dat is vele malen erger en gevaarlijker dan een breed litteken. Dus beslist naar de arts!!

Andere antwoorden (3)

Nu de huisarts bellen, uitleggen. Er zijn speciale nacht/weekend artsen; Waarschijnlijk heeft jouw huisarts een bandje met het nummer dat je nodig hebt.

DIt is een plek waar je geen infectie wilt, en is het belangrijk zo min mogelijk risico te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet hier op GoeieVraag blijven rondvragen, maar vragen aan de mensen die er verstand van hebben.
Morgenochtend meteen contact opnemen met je behandelend arts, want volgens mij zijn de hechtingen er te snel uitgehaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ga ik doen!!
Dat vermoeden van de hechtingen had en heb ik ook.. Dank je
Direct terug naar de huisarts, niet zelf mee gaan dokteren. Buikwand kan erg gevaarlijk zijn, dit moeten ze gewoon maken.