Waarom is mijn 'blauwe' plek niet zichtbaar blauw?

Vanmiddag heb ik me gestoten aan mijn scheenbeen aan een paaltje van ong. 30 cm hoog. Nu, een uur of 4/5 later, is de plek dik, een bult geworden en is pijnlijk. (Ik ben vanmiddag daarna wezen fietsen, dus heb er niet op gelet) Het voelt hetzelfde aan als een blauwe plek, maar is helemaal niet blauw geworden! (De plek heeft wel een lichte schaafwond en is daardoor een beetje rood, maar niet de gehele plek)

Betekend dit dat er geen bloed aan te pas is gekomen (om de plek te genezen)? En is dit ernstig? Want ik heb dit vaker gehad als ik me flink had gestoten.
De laatste keer is alweer een hele tijd geleden. Ik kan me herinneren dat mijn knie toen niet blauw was, maar ik dacht dat te wijten aan het feit dat het bloed ook ín de knie kon bevinden.

Als ik me zachtjes stoot (wanneer ik het niet echt merk) krijg ik wel blauwe plekjes, voornamelijk op mijn knieën.

Dus ik vroeg me af, waarom is die plek niet blauw geworden?
Ik heb het internet en GV al afgezocht, maar ik heb niets kunnen vinden...

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Je aanname dat er bloed aan te pas moet komen om de plek te genezen, klopt niet. Het gaat bloeden als er door het stoten inwendig bloedvaatjes kapot gaan. Het stollende bloed in je huid verkleurt en daardoor lijkt de plek blauw, en later als het gestolde bloed wordt afgebroken, paars, groen en geel.

Een scheenbeen heeft nu eenmaal vrij weinig bloedvaatjes. Als je jezelf stoot op je scheenbeen, doe je je bot pijn, maar er gaan weinig bloedvaatjes stuk. Het hoeft dus niet perse heel erg zichtbaar te worden maar voelen zul je het des te beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is trouwens net langs het bot, maar ik denk niet dat het verschil maakt voor je antwoord
Bedankt voor je antwoord! :)