Waarom kwam er geen bloed uit me aders bij het prikken?

Ik ben net terug van het bloedprikken en de dokter had moeite om alle flesjes te vullen. Ze prikte in me ader en toen werd er 1 flesje gevuld daarna pakte ze volgende flesje maar daar ging maar voor de helft bloed in dus probeerde ze een andere ader of de zelfde. En zo ging het maar door, totdat alle flesjes gevuld waren, behalve 1 flesje die werd maar een beetje gevuld maar dat was niet genoeg dus die gooide ze weg.

Nu kunnen ze me bloed op die niet meer testen dus jammer...Weet iemand misschien de oorzaak hiervan? de dokter zei dat het vaker voorkwam maar niet heel vaak, ze wist ook niet de oorzaak ervan.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het was een prikpost die ook in het gebouw van de huisarts zit, het is een soort van centrum waar alles in 1 gebouw zit. Apotheek, fysio, etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
68.6K

Antwoorden (5)

Een huisarts prikt niet zo vaak bloed. Mogelijk dat ze niet helemaal goed in de aders zat, Bloedprikken kun je het best in het priklab van een ziekenhuis laten doen. Daar zitten zeer geroutineerde mannen/vrouwen die er tientallen per dag prikken en ze kennen alle foefjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was een prikpost die ook in het gebouw van de huisarts zit, het is een soort van centrum waar alles in 1 gebouw zit. Apotheek, fysio, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was echt geen dokter hoor die jou prikte!
Op een prikpost zitten ook vaak mensen die in het ziekenhuis op het bloedlab. werkzaam zijn. Zij prikken dan op 'locatie'. Het zullen in ieder geval wel mensen zijn die vaker bloed afnemen. De aders van sommige mensen zijn soms erg moeilijk te vinden. Ze liggen dan niet makkelijk aan de oppervlakte, ze zijn dun of ze rollen weg bij het aanprikken. Soms kan de ene arm beter aangeprikt worden dan de andere, dus als het bij de ene niet goed lukt, dan kunnen ze het nog op de andere arm proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan (o.a.) zijn dat de naald niet helemaal goed in je ader zat waardoor er lastig bloed door de naald kwam. Ook kan het zijn dat er een 'verkeerd' buisje tussen zat waar de vacuüm vanaf gegaan was. In dat geval 'zuigt' het buisje het bloed niet meer goed waardoor het lastiger is deze te vullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moest er nu één keer opnieuw worden geprikt, of een keer of vier, vijf (na elk buisje, omdat je schrijft "zo ging het maar door")?

Niet iedereen is even 'vrijgevig' wat bloed geven betreft. Als de naald niet helemaal lekker in de ader ligt, of als je aderen hebt die samenknijpen als ze geplaagd worden, of als de naald tegen een klepje in je ader of tegen de wand van de ader ligt, dan wil het buisje niet goed vullen. De naald moet dan soms even teruggetrokken worden, rondgedraaid, en soms moet er opnieuw geprikt worden.

Ik weet niet wie de conclusie heeft getrokken dat je bloed nu niet meer op deze manier getest kan worden, maar een ervaren prikker krijgt altijd wel wat bloed hoor, tenzij een patiënt extreem uitgedroogd is of om andere redenen de bloeddruk zo laag is dat er te weinig druk op de aderen staat. Maar in een andere ader, een grotere ader eventueel, of desnoods met een paar keer prikken, kun je toch bloed krijgen? Bij mij moeten ze ook wel eens in drie etappes prikken op verschillende plekken omdat het dan niet goed loopt, en infusen prikken ze soms op de meest onmogelijke plekken omdat het soms niet lukt op gebruikelijke plekken maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zei dat er niet meer geprikt zou kunnen worden. Wel moet er soms een meer ervaren prikker bij gehaald worden, maar als je naar de holding gaat (bij de OK) of eventueel de SEH dan zijn daar altijd wel verpleegkundigen (of desnoods de anesthesist) die een infuus kan prikken of een naald goed krijgt om bloed te kunnen prikken. Soms kunnen ze beter een kleiner naaldje gebruiken, als je hele fijne vaatjes hebt gebruiken ze soms een kindernaaldje bijvoorbeeld.

Als het bloed helemaal niet stroomt, dan kan het zijn dat je uitgedroogd was, erg koud, of dat je bloeddruk erg laag was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoelde dat ze me bloed niet meer konden testen die in dat ene buisje zat dat niet gevuld kon worden maar ik werd er op meerdere getest dus in de andere 4 flesjes was wel genoeg bloed en die kunnen wel onderzocht worden. Er werd meerdere malen in beide armen van mij geprikt en nog steeds ging het moeilijk dus hebben we besloten om dat flesje maar voor gezien te houden.
Vond je het spannend of misschien een beetje eng?
Hierdoor loopt het bloed uit je aderen terug. Als mensen lijkbleek worden, komt dit doordat het bloed uit de aderen wegtrekt.
Nu zal jij niet lijkbleek geweest zijn, maar het zou goed kunnen dat je lichaam deze reactie gaf op een naald. Dit kom ik vaker tegen.