Wat is te verwachten als je pijn door neuropathie veroorzaakt met morfine dempt?

Het gaat over iemand met neuropathie in beide voeten. Er is sprake van suikerziekte medicatie daarvoor in lichte mate.
In het begin wordt antidepressiva gegeven en temazepam.
de patient wordt bij verhoogde dosis echter duizelig van en is nog heel lang op de dag erg moe. Nu wordt de medicatie vervangen door morfine. Het lijkt erop of je tussen twee kwaden het beste moet kiezen maar wat zijn de gevolgen van pijnbestrijding door morfine en zijn er dan echt geen andere mogelijkheden om neuropathie dwz onhoudbare pijnscheuten door storingen in het zenuwstelsel veroorzaakt te minderen liefst te stoppen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Zoals elk middel reageert elke patiënt er anders op. Bijwerkingen als sufheid , misselijkheid en vermoeidheid kunnen voorkomen, maar zijn meestal tijdelijk. Het enige waar je ook op lange termijn mee moet rekenen, is obstipatie. Gelukkig is dit vaak goed te verhelpen met een laxeermiddel. Daarnaast is het belangrijk om na te gaan of je met een specifiek opiaat wel mag autorijden. Er zijn opiaten waarmee dit nooit mag en opiaten waarmee het wel mag als je geen sufheid e.d. ervaart.

Specifiek voor zenuwpijn zijn er zeker nog alternatieven, die in veel gevallen ook beter werken dan (alleen) morfine. Opiaten kúnnen wel werken op zenuwpijn, maar vaak is zenuwpijn nu juist het type pijn waarop het verbazingwekkend weinig effect heeft. Tot nu toe werd er een antidepressivum voorgeschreven, zeg je. Ik neem aan één die ook geregistreerd is voor behandeling van zenuwpijn, waarschijnlijk amitriptyline (tryptizol), of eventueel duloxetine (cymbalta)? Dit zijn middelen die goed kunnen werken tegen zenuwpijn, soms effectiever dan morfine en aanverwanten. Maar jij spreekt van pijnscheuten, en er zijn aanwijzingen dat waar amitriptyline vooral goed werkt bij zenuwpijn die een brandend karakter heeft, ándere middelen juist weer beter werken bij zenuwpijn die meer 'schietend' is. Dat zijn vooral de middelen die ook werkzaam zijn tegen epilepsie zoals carbamazepine, gabapentine of lyrica. Topiramaat wordt ook wel gebruikt, maar is in Nederland niet geregistreerd als middel tegen zenuwpijn.

Dat zijn dus middelen die ook nog geprobeerd kunnen worden, eventueel in combinatie met morfine. Overigens zou ook tramadol nog een goede optie kunnen zijn, als dit nog niet geprobeerd is. Dat is een zwakwerkend opiaat en dus minder sterk dan morfine, maar doordat het net op andere receptoren aangrijpt, wil het juist bij zenuwpijn soms wel eens béter werken dan sterke opiaten.

Alle suggesties zijn natuurlijk bedoeld om voor te leggen aan de arts, die weet wat mogelijk is. Als deze patiënt nog niet onder behandeling is bij een anesthesioloog-pijnbestrijder, dan lijkt dat mij nu een goede stap. Bijna elk ziekenhuis heeft tegenwoordig een gespecialiseerde polikliniek pijnbestrijding. Naast medicatie zijn er soms nog andere opties, zoals pijnbestrijding d.m.v. plaatselijke injecties, zenuwblokkades, of zelfs een implanteerbare neurostimulator die continu impulsen afgeeft in het ruggenmerg en zo de pijn onderdrukt. Bespreek deze vragen op de pijnpoli, en zijn vast nog mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ga eens langs bij de pijnpoli in een academisch ziekenhuis.

Er zijn veel meer mogelijkheden dan Morfine preparaten.

Google maar eens op tens en neuropathie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
te verwachten is dat de pijn goed besteden wordt.
wel kan je last krijgen van misselijkheid en verstopping, maar in verreweg de meeste gevallen is dit van tijdelijke aard.
Rieneke1