hoe geraak ik minder uitgeput van mijn renovatiewerken en kom sneller op krachten?

ik ben met vakantie, en dat is dan de tijd om mijn huis te renoveren kamer per kamer. Dit jaar moet de zolder worden afgewerkt met hout, dus eerst leeggehaald. Dus ik heb op mn eentje een tuinhuis gebouwd, kasten uiteen geklopt en in de kelder gezet, nieuwe kasten in elkaar gestoken enz Het punt is dat dat in mijn huis vaak betekent : de trappen op en af lopen want mijn huis is hoog en smal.
Nu was ik al heel moe als ik met vakantie ging, wegens druk op het werk. Heb dan ook al een paar dagen gewoon vrijaf genomen, maar vorige week heb ik gewerkt als een bezetene want vanaf volgende week wil ik dus aan die zolder beginnen.
Het punt is ook dat, als ik aan iets begin, dan wil ik het af hebben. Altijd en met alles. En er moet nog veel gebeuren in mn huis. Dus ik blij de hele week binnen, eet diepvriesgroeten en opwarmbrood en werk aan één stuk door ca. van 10-20 u.
Maar nu ben ik dus uitgeput, ik zou eigenlijk de hele dag willen in bed blijven vandaag (wat ik natuurlijk niet zal doen). Mijn hele lichaam doet pijn ook, een balk op mijn voeten gekregen en vol met blauwe plekken.
Dat gebeurt vaker, dat ik me zo verrot werk. Na een dagje werken kan ik soms niet slapen van de uitputting, hoe raar dat ook moge klinken. Nu ben ik bang dat als het zo doorgaat, mijn zolder niet afgeraakt en alle planken liggen in de gang dus het moet echt wel.
vandaar mijn vraag :
- hoe kan ik mijn werk organiseren/plannen zodat ik minder uitgeput geraak?
- hoe kom ik sneller op krachten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is de vraag meer hoe je minder hoge eisen aan jezelf kunt stellen.

Het beste antwoord

volgens mij ben je tegen beter weten in bezig met een inhaalslag.
je hebt het zo druk gehad voor de vakantie, in het afgelopen jaar, dat je je nu schuldig voelt omdat je óók aan het huis had willen werken...

als je zou nadenken, weet je dat je niet slim bezig bent.
een vakantieperiode is niet bedoeld om extra hard te werken en op die manier tijd in te halen, hoe jong je ook nog bent (of je voelt) of hoe goed je je ook voelt ! (normaal gesproken)
in vroeger tijden werden mensen niet veel ouder dan 40jaar omdat ze lichamelijk uitgeput werden... met werkweken van 6 à 7 dagen...!

als je zo lichamelijk zwaar bezig bent, is het eigenlijk van de zotte om diepvries groenten (niks mis mee) en "opwarm-brood" (diepvries - niks mis mee) te eten.
wat je zou moeten doen is allereerst zorgen dat je dagelijks gezond en zeker om de dag vers eet, dus eigenlijk koken voor twee dagen.
je moet lichamelijk, maar na je "werkjaar" zeker ook mentaal "bijkomen" en daarvoor heb je goede voeding, letterlijk, maar ook figuurlijk nodig.

je moet ontspannen, goed uitrusten, goed en gezond en genoeg eten en niet als een halve dwaas (sorry, ik wil je absoluut niet beledigen!) met een plan, dat misschien (of beter kennelijk) niet een goed tijd/werk-schema heeft, alleen maar gaan werken en dan ook nog veel te lange uren maken per dag...!
op deze manier ben je uitputtend bezig.

en nu vraag je :

"hoe kan ik mijn werk organiseren/plannen zodat ik minder uitgeput geraak? - hoe kom ik sneller op krachten?"

het is zaak niet sneller op krachten te komen, het is zaak op krachten te blijven... en niet uitgeput te geraken.

wat je misschien veel beter zou kunnen doen is een vakantie-/werk-schema maken waarin precies staat :
hoeveel tijd je nog hebt voor hoeveel werk.
dus niet: hoeveel werk je nog hebt voor hoeveel tijd...!

cruciaal is dat je begrijpt dat je lichaam en geest tijd en ontspanning nodig hebben om in de zomertijd "bij te komen" alleen al van je normale werk, laat staan privé-zaken, laat staan deze "klus" die je jezelf als "vakantie-werk" hebt opgedragen...!

je 'moet' ophouden met de "klus-moet-af"-gedachte, als je geld hebt en personeel: prima! maar wat niet kan, kan niet!

mijn antwoord staat in het hele stuk, maar ook: maak een goed/acceptabel schema en houd je daaraan.

bovendien:
accepteer wat je niet kunt veranderen en verander wat je niet kunt accepteren... maar doe dat niet in te krappe tijd
en zorg een beetje beter voor jezelf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi!!! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wendy !
liveisgreat
11 jaar geleden
Klop jodokus, ik doe een inhaalslag omdat ik me frustreer dat mn werk in het jaar blijft liggen. "ik woon hier al zeven jaar en mn huis is nog niet klaar....", die gedachte dus.
bedankt voor de tips
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LieveLive: dan doen een paar weken, maanden, een jaar meer er toch ook niet toe? ;-)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lieve liveisgreat, ik kan me voorstellen dat het niet fijn is te lezen dat je het zo fout doet, althans dat is wat wij denken, maar als iedereen dat denkt, is er dan misschien een kleine kans dat het ook waar is? je schiet er niets mee op als je jezelf de vernieling in werkt! al heb je nog zoveel doorzettingsvermogen, het kán niet goed blijven gaan, als je teveel van je lichaam vraagt en niets/veel te weinig teruggeeft! te lange dagen, alleen maar werken, alsjeblieft denk na, je wilt toch niet er aan onderdoor gaan? dat is zeker niet jouw bedoeling! frustratie door onmacht en overmacht...
liveisgreat
11 jaar geleden
ik zal mijn best doen om je tips te volgen, alleen is er nog zoveel dringends te doen tegen de winter (isoleren etc) en ik moet in september onder het mes. dus nadien zal het moeilijk gaan om nog zwaar werk te doen. wellicht speelt dit ook een rol in mijn hoofd...
bedankt in ieder geval!

Andere antwoorden (5)

Maak met jezelf duidelijke afspraken, van zo laat tot zo laat ga ik werken. Op die tijd neem ik pauze en ga ik rusten en eten. (GOEDE MAALTIJDEN!)

Succes, je komt er wel..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Accepteer dat je per dag gewoon niet meer kan doen, je raakt nu totaal gefrustreerd dat het niet opschiet en dat kost heel veel energie.
Daar gaat meer energie in zitten dan in het werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet je werk zo plannen dat je niet opgebrand bent. Dit betekend dat je het werk zo moet verdelen zodat je ook tijd neemt tot je zelf te komen. Ook kun je klusjes verdelen om af te maken. Bijvoorbeeld: vandaag doe ik de oude kasten uit elkaar halen en in de kelder zetten. Morgen bouw ik de nieuwe kasten op.Begin met eens in te schatten hoeveel uur werk je bijvoorbeeld nodig hebt met de zolder. Verdeel dat eens naar 8 uur per dag.

Stel je zolder duurt 21 uur om op te knappen. Als je 2 vrienden vraagt te helpen dan is dat 7 uur en ben je binnen een dag klaar. Naast dat het sneller gaat is het ook gezelliger.

Het heeft een negatief effect wanneer je straks weer moet gaan werken en je bent meer moe dan dat je de vakantie bent ingegaan. Eet goed en geniet ook van je vakantie.
11 jaar geleden
Begin met vandaag eens wat anders te doen. Het werk loopt niet weg. Ga wandelen/fietsen/concert/vriendenbezoek....

Je moet je werk opsplitsen in kleinere stukken. Als je een goed zicht hebt hoe lang een job duurt kan je een duidelijk plan maken. Maar je kan ook beginnen aan een onderdeel, en wanneer het klaar is zien we wel.

Denk goed na, schrijf het desnoods op, wat je allemaal moet klaarleggen voor een bepaalde job.

Verder moet je met vastgestelde uren werken, net zoals een arbeider doet. Een uur rust onder middag, krant lezen enz.
Ook half in de voor- en namiddag neem je een rook/ koffiepauze.

Probeer rustig te werken. Je zal zien dat de dingen dan beter vooruit gaan.

Ik duim voor succes voor jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je eerste vraag: hoe kan ik mijn werk organiseren/plannen zodat ik minder uitgeput geraak?
Ruim tevoren een plan maken, met daarin de tijden dat je aan het werk gaat en wat je gaat doen. Hulp inroepen daar waar nodig. Net zoals bedrijven dat doen en je aan dat plan houden.

Je tweede vraag: hoe kom ik sneller op krachten?
Door je grenzen te respecteren, naar je lichaam te luisteren en te doen zoals je weet (!!!) dat je moet doen.
En wat je nu doet is, zoals je dus heel goed weet ;-) roofbouw plegen.

Misschien een leuk idee om es mee te stoeien: stel, dit zou je werk zijn, een betaalde baan.
Zou je het dan normaal vinden om 10-20 uur per dag te werken op de manier die je nu doet met alle gevolgen van dien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
je leuk idee is idd. grappig. Juist : moest het betaald werk zijn ik zou er feestelijk voor bedanken en naar het syndicaat stappen :-/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-)))))