Kan zuiveringszout helpen bij overtollig gas in de darmen?

Mensen in mijn omgeving hebben last van gasopeenhoping. Dat kun je bij de ene zien door een dikke buik (alsof je in verwachting bent) Een andere zit in een rolstoel moet naar het toilet gebracht waar er dan alleen na heel lange tijd alleen maar gas naar buiten komt zonder ontlasting, dit is ook moeilijk voor de verzorgsters te hanteren. Ik kon herinneren dat mijn grootvader zuiveringszout nam bij maagproblemen. Zou zuiveringszout ook tegen overtollige gas in het spijsverteringsstelsel helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Zuiveringszout wordt voornamelijk gebruikt tegen brandend maagzuur maar het is onder andere ook geschikt voor zuivering van maag en darmen.

Overmatige winderigheid kan verschillende oorzaken hebben. De hoeveelheid lucht neemt flink toe in de darmen en dit veroorzaakt vervelende, hinderlijke, overmatige winderigheid. Oorzaken van overmatige winderigheid kunnen zijn:

Gebruik van medicijnen
Overmatig inslikken van lucht (aerofagie)
Nuttigen van bepaalde voedingsmiddelen
Chronische darmaandoening (Ziekte van Crohn)
Verkeerd voedingspatroon
Verstopping (obstipatie)
Prikkelbare darmsyndroom
Tekort aan enzymen (lactasedeficientie)
Oude darmoperaties
Stress en angst
Het ouder worden
Te weinig tot geen beweging ( eigen toevoeging)

Voor regelmatige ontlasting raad ik aan om lactose,movicolon,metamucil en dergelijke te geven omdat dit minder schadelijk is voor het spijsverteringsstelsel!
(eigen ervaring)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het laatste stukje begrijp ik niet helemaal.
Lactose kan toch juist de oorzaak zijn van de gasvorming?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, het moet lacTUlose zijn,domme schrijffout van me :-(

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk niet.
Zuiveringszout werkt alleen in de maag tegen zuur. Het werkt hetzelfde als Rennies.
Genoeg maagzuur is trouwens belangrijk, dus niet zomaar gaan proberen.

Het gas waar jij het over hebt zit dieper in de darmen, anders zou het eenvoudig opgeboerd kunnen worden.

Een teveel aan maagzuur zou de oorzaak kunnen zijn van de gasvorming verder in de darmen. Maar dan is er waarschijnlijk ook last van maagzuur. Dus pijn in de maag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien helpt het bij de een wel en bij de ander niet.
Misschien hangt het af van de persoon.
Misschien is de dikke buik van de een geen gas.
{Mijn man had op een gegeven moment 10 liter vocht in zijn buik}.
Misschien hangt het af van de dosering.

Als jij in een verzorgingssituatie bent, dan kun je m.i. echt niet gaan "experimenteren" met zuiveringszout op andere mensen.

Haal de dokter er bij en vraag diens advies.