Weet iemand wat je kan doen tegen rugpijn en pijn in de schouders door lang staan?

Ik moet voor mijn werk soms erg lang op dezelfde plek staan. Soms een uur of 10. Dan krijg je wel pauzes tussendoor, maar na een uur of 5 staan krijg ik heel erge rugpijn en pijn in mijn schouders, en dan helpt pauze ook niet meer.

Ik heb goede schoenen en Nikes. het enige verschil is, dat als ik de Nikes aan trek, ik in ieder geval geen pijn in mijn voeten krijg. Dus dat scheelt weer extra pijn.

Draag ik mijn goede schoenen, dan krijg ik brandende rode voeten. Dus die trek ik niet meer aan bij lang staan.

Als ik klaar ben met werken, houd ik nog een paar dagen last van de pijn. Echt waardeloos.

Toegevoegd na 9 uur:
Vaker zitten, of een kruk neerzetten is geen optie. Ik ben werkzaam als beveiliger. Het vele staan gebeurd bij evenementen, en het heeft geen uitstraling om een stoel neer te zetten, dus dat kan echt niet :-)

De baas probeert er wel voor te zorgen dat we voldoende pauze krijgen, ieder uur een minuut of 10, maar dat is na een paar uur gewoon niet genoeg meer. Voor het eten heb je dan bijvoorbeeld een half uur, maar zodra ik dan weer opsta heb ik meteen weer pijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat überhaupt ergonomisch toegestaan? Zo lang op één plek en soms zelfs een uur of tien?
Is het niet mogelijk om een kruk neer te zetten zodat je een andere houding kunt nemen?
En je rug en schouders gaan ws zeer doen omdat je gebogen werkt.
Is er geen Ergocoach in je bedrijf?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor werk doe(t) u/je dan als ik vragen mag?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik ben een jij :-D Ik ben werkzaam als beveiliger. De momenten dat ik veel moet staan, gebeurd niet zo vaak, is als ik word ingehuurd voor evenementen. Als ik bij andere werkzaamheden veel moet lopen is het geen probleem, het is dat beroerde stil staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heerv: kijk nog even bij mijn antwoord! ik heb informatie in de toevoeging die je kan helpen; succes ! :)

Het beste antwoord

>>wat helpt is andere houding/ afwisselen/ zitten/ lopen/ heel belangrijk goed schoeisel (als je brandende rode voeten krijgt, zijn het geen goede schoenen!)
>>het kan misschien liggen aan te dunne zolen...
heb ik ooit gehad, ik kocht daarna een paar schoenen met hele dikke zolen en dat scheelde enorm.
>>ook kan je last hebben van een doorgezakte voet, in dat geval zou je aan de steunzolen moeten gaan, wat een verademing is omdat, het woord zegt het al, omdat je steun krijgt...

let op, er zijn vele soorten steunzolen, staal, kurk, kunststof, weet waar je aan begint,

onderstaande informatie komt uit onderstaande bron:<

Nieuwe onderzoeksresultaten

Recent is ook door TNO een onderzoek gedaan naar het ontstaan van klachten in de rug bij langdurige statische belasting, zoals zitten. Hierbij werd gebruikgemaakt van de LEO methodiek(Lokaal Ervaren Ongemak) als voorspelling van pijnklachten. Hieruit bleek dat proefpersonen in een goede zithouding al na 20 minuten zonder beweging te hoge waarden aangaven. Bij slechte houdingen (bv voorover-gebogen naar het scherm) was dit al binnen 10 minuten.

Toegevoegd na 1 dag:
nog even over schoenen: als je last hebt van je lichaam-rug, is het eerste waar ik aan denk: schoenen! overweeg eens om goede, niet goedkope, (berg)wandelschoenen te kopen. ik heb ze zelf en je kunt bergschoenen kopen voor 90,-euro, maar wat ik bedoel met goede kost nu 209,95euro (merk lowa type schoen: "ranger gore-tex") zeg niet meteen nee, want inderdaad charmant is anders, maar dat doe je dan maar in je vrije tijd ! :)))
daar kan je wel op lopen/staan/wat je wilt, ze zijn goed.

http://www.bever.nl/index.cfm/product/lowa-schoen-ranger-gore-tex/fuseaction/products.detail/code/3D32A60004/id_colour/2219
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Bedankt Jodokus,
Ik was zelf ook al bang dat het misschien aan de schoenen zou liggen. Daarom had ik ze ook genoemd. Het gekke is dat ik wel bijvoorbeeld hele lange afstanden kan lopen op mijn Nikes, maar niet op mijn Meindl bergschoenen. En lang staand op de Meindl's is ook geen goed idee. Ik heb ook een paar stevige Fila's maar daarbij hetzelfde probleem, al kan ik daar dan weer beter op lopen dan de Meindl's. Kortom, Meindl = kutschoen, had ik nooit moeten kopen. Ik durf daarom niet zo goed opnieuw dure schoenen aan te schaffen. Deze waren al een rib uit mijn lijf met de aanbiedingprijs van €180,- Daarnaast kan er ook het een en ander in mijn rug enzo mis zijn. Ik heb al jaren verrotte schouders. Dit komt door mijn vele werk op de vleeswaren afdeling van Kwalbert Heijn. Soms weken geen last, en dan begint het weer, en trekt door totdat bijna mijn hele linker arm lam ligt, en mijn rug ook zeer gaat doen. Waardeloos! Dokter kan geen oorzaak vinden, en fysio is steeds een tijdelijke oplossing :-( Dit gebeurd zo maar, ineens is het er weer. Maar lang staan, is wel een uitlokker. Zodra ik dat ga doen, is het er meteen. Of veel achter de PC zitten op een stoel zonder armleuningen, is ook vragen om problemen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Oh en btw, als jijzelf van dat soort schoenen draagt, en nieuwe moet hebben. Raad ik je aan om in Duitsland, Italië of Oostenrijk te kijken. Daar kwam ik dit jaar achter in Meran(o) dat kan je soms €50,- schelen in vergelijking met Nederland. Mijn oom draagt altijd Lowa schoenen, en hij koopt ze tegenwoordig als we met wintersport in Italië zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de b.t.w.-tip! dat scheelt wel ja.
nog een tip van mij: een half jaar geleden zag ik bij bever-sport deze 'lowa' ranger... schoenen voor ongeveer 149,- in de aanbieding staan! het viel mij op, vandaar.
ik hoop dat het bij jou aan je schoenen ligt, daar kan je iets aan doen, want iedere keer fysiotherapie of blijvend oefeningen doen, is ook niet leuk hè ?
over je rug, als je het hebt over de dokter, is dat de huisarts? kan deze je niet verwijzen naar een specialist ? ben je wel eens bij een podoloog geweest ? misschien ligt het daar wel aan? >>>De gediplomeerde podoloog is de voetenspecialist bij uitstek. De podoloog kan en mag mensen met voet- en enkelklachten onderzoeken en/of behandelen. Ook hogergelegen klachten (zoals knie- en rugklachten) die hun oorsprong vinden in het verkeerde gebruik of in de verkeerde werking van de voet behoren tot het werkterrein van de podoloog. De podoloog houdt zich dus bezig met de zieke voet en doet dat in samenwerking met een arts en/of ziekenhuis. http://www.podologisch.nl/
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja met dokter, bedoel ik de huisarts. Ik ben niet echt een heel erge dokter ganger, en ik laat dingen vaak te lang aan modderen voordat ik een keer ga. Maar ik denk dat je wel gelijk hebt, en dat ik eens verder moet kijken. Je bent niet de eerste die dit zegt overigens. Meerdere mensen hebben al eens gezegd dat ik eens naar een orthopeed moet gaan. Ook in verband met mijn hoofdpijnen, al zijn die tegenwoordig een stuk minder. Dan heb ik ook nog een verwijskaart naar de giropractor liggen, maar daar neem ik dan weer geen tijd voor, best slecht ik weet het. Maar misschien word het er wel eens tijd voor ja.
Ik neem in ieder geval je advies mee, en een dikke + (in de vorm van beste antwoord)

Andere antwoorden (2)

Houding.
Uiteraard is een goede houding belangrijk. Loop en zit zoveel mogelijk rechtop. Wisselen van houding is gezond. Sterker nog, als u de hele dag op dezelfde manier zit of staat krijgt u eerder problemen.
Staan.
Als u lange tijd achter elkaar moet staan, probeer dan regelmatig te wisselen van houding en waar mogelijk elke 20-30 minuten toch even te zitten.
In conditie blijven.
Wie fit blijft, loopt minder risico dat de rugpijn weer terug komt. Daar kunt u aan werken door regelmatig te bewegen, bijvoorbeeld wandelen, zwemmen of fietsen. Doe vooral wat u leuk vindt, want dan gaat u er makkelijker op termijn mee door. En dat is voor uw rug natuurlijk het beste.

Ontspannen.
Bij een goede conditie hoort ook ontspanning. Stress zorgt voor een gespannen houding en dit vergroot de kans op rugpijn.
fremar
11 jaar geleden
Zelf zou ik naar de fysio gaan. Die kan eens goed onderzoeken hoe jouw lichaamsbouw en houding invloed heeft op je spierstelsel.
Wellicht is het al heel oud en van ver voor dit soort werk.